onsdag 6 juni 2012

Jag väntar under mossan av Amanda Hellberg

Fatta peppen när man inser att Amanda Hellberg skulle släppa en ungdomsbok! Lagom till sommaren kommer alltså den här, en riktig sommarskräckis om oknytt och mörka skogar. Riktig sommarlovsläsning med andra ord. Bra tajmat!

Mathilda, som kommer från England, har sommarlov och besöker sin svenska morfar medan hennes mamma och pappa är på semester i Norge. Morfar bor djupt inne i den svenska skogen med bara en liten by i närheten men Mathilda trivs faktiskt riktigt bra. Hon brukar komma hit om somrarna även om det var några år sedan sist nu och gillar att bada i sjön, låna böcker på bybiblioteket och bara hänga med morfar och slappa hela dagarna. Mormor försvann för många år sedan när Mathildas mamma bara var ett litet barn men Mathildas morfar är övertygad om att hon finns kvar, någonstans i närheten, och vägrar flytta.

Efter ett tag börjar förstås Mathilda märka att det är något som inte stämmer längre i skogen och i byn. Sjön som de alltid har badat i ger ett ogästvänligt intryck och byborna har slutat åka dit och bada. På den lilla ön som ligger mitt i sjön tycker sig Thilda se hur något rör sig. Som ljusreflektioner. Men ön är ju övergiven? Och vem är den mystiske pojken som hon ser överallt men som försvinner lika snabbt?

Det visar sig bo mer än tomtar och troll i den lilla byn och i skogen. Något riktigt ondskefullt smider planer i skogen och fler än Mathilda får all anledning att känna sig rädda.

Det märks att det är Hellberg som skrivit den här boken för stämningen byggs upp så där suggestivt och sakta som hon är så himla bra på men personligen tycker jag att hennes vuxenromaner både är mer spännande och läskigare. Men mysigt är det. Och stort plus för bibliotekarien i byn som är allt annat än konventionell… Det är fortfarande bra och jag tror verkligen att det är helt rätt bok att läsa på sommarlovet på landet, men själv är jag ju väldigt förtjust i Maja Grå. Karaktären i hennes mer vuxna böcker. Ändå tycker jag nog att man kan läsa den här även som vuxen och få något ut av den. Jag menar, jag älskar Hellbergs andra böcker men det här är bra nog. Roligt att de svenska folksägnerna och folktron får komma fram lite mer i litteraturen också. Hoppas att vi får läsa mer om skogsrån, maror och vättar framöver. Om inte hos Hellberg så kanske hos någon annan?

3 kommentarer:

Fru E sa...

Ja, kul att läsa om bibliotekarien! Hon kunde gärna utvecklat det där "andra" biblioteket lite, tycker jag!

Vicky sa...

Den boken vill jag verkligen läsa!

Bokomaten sa...

Håller med Fru E, hade varit rolit att läsa lite mer om vad det faktiskt var för antika gamla böcker som "försvunnit" från skolbiblioteket.. hehe..

Och ja, Vicky, du skulle nog gilla.=)