onsdag 23 maj 2012

Lenis Olle av Emma Adbåge

Jag tillhör ju de som tycker att allt Emma Adbåge rör vid verkar förvandlas till guld. Det här är inget undantag även om det kanske inte är min favorit bland hennes bilderböcker. I den tredje boken om Leni så hälsar hon på sin kompis Olle och har packat med slajmet och klibbiga handen för att visa för honom. Det är bara det att när Leni kommer till Olle så är det någon annan där. Någon som har ställt sina glittriga rosa skor i hallen och Leni vill plötsligt inte alls leka med Olle.

Det är något med Adbåde som gör att jag ofta reser med ilfart 30 år bakåt i tiden till när jag gick på dagis och allt var lite skrämmande. Precis så där var det ju. För Olles granne Kiran är också hos Olle och leker, och Leni ville ju leka själv. Inte med någon dum tjej hon inte känner. Leni vet dock råd. Hon hämnas genom att lägga slajm i Kirans skor men skäms förstås när Kiran upptäcker det. Fast Kiran verkar faktiskt tycka slajmet är coolt. Hon kanske inte är så dum ändå..

Jag har inga barn själv men hade jag det så hade jag gladeligen läst om Leni för dem. Jag är övertygad om att man som barn kan känna igen sig i den här Leni, oavsett om man är kille eller tjej eller om man brukar bli blyg för nya människor eller svartsjuk. JAG känner ju igen mig, fast jag är vuxen. Dessutom är bilderna väldigt fina, okomplicerade men ändå realistiska. Det behövs inte mer än några fräknar för att göra de där barnen mänskliga.

Mer av Emma Adbåge på Bokomaten:

Jag var superhjälte säger vi

Leni är ett sockerhjärta

Fylla år

Jag är jag


Tack till Rabén & Sjögren för recex

Inga kommentarer: