onsdag 9 maj 2012

Klassiker med Tareq

Tareq Taylor – Klassiker

Jag var väldigt positivt inställd till den här kokboken redan i förväg. Forma Books ordnade ett litet mingel för att fira släppet av boken och vi var några bokbloggare som var där. En mycket trevlig tillställning på det hela taget med både mat och vin. Så här i efterhand önskar jag att jag frågat om soppan var vegetarisk dock, fast jag fått veta i förväg att det skulle finnas vegetarisk mat också.. När jag nu läser kokboken inser jag att det mycket väl kan ha varit hönsbuljong i ändå… Som jag inte ätit på 20 år... Det är det nämligen i receptet på sagda soppa… Nåja, jag blev inte sjuk i alla fall, fast jag mådde lätt illa. Misstänkte dock att det berodde på att jag vant av magen min vid att äta grädde och det var rätt mycket grädde och smör i soppan. Gillar man det eller bara vill ha ett litet tillbehör så tror jag att den var perfekt, jag föredrar andra smaker.

MEN, tillställningen var väldigt trevlig och gemytlig i övrigt och kokboken är snygg så det förslår! Snygga, matta foton och layouten är lovely. Dessutom finns det tips och råd i ett snyggt utvik för hur man ska lägga upp vardagslagandet, hur man återvinner rester från dagen innan i nästa rätt osv. Mycket, mycket praktiskt. Lite ”Linas matkasse” fast man handlar själv helt enkelt.

Det är dock kött i princip alla rätter. Även i kapitlet ”soppor & vegetariskt” är det hönsbuljong i de flesta soppor men det är ju lätt att byta ut. Och alla recept där smör och grädde ingår är ju det också enkelt att byta ut om man vill göra det veganskt. Risotton kan man ta bort musslorna från, man behöver ej ha fläsk till ärtsoppan t ex men på det stora hela är det kött i allt. Utom bröd och kakor.

Nej, inget för veganer det här trots allt för det blir lite väl få recept. Lite mer är det för vegetarianer om man plockar bort och byter ut men inte jättemycket. Om man uppskattar vackra kokböcker så kan man kanske köpa den ändå, men inte för receptens skull. Det jag har provlagat har dock varit gott och inte särskilt svårt eller tidskrävande! 

På plussidan är också att den är enkel att hitta i! Dels för att den är logiskt uppbyggd i kapitel och för registret i slutet. Det fina utviket i mitten är en kul idé som sticket ut. Dessutom är den som sagt väldigt snygg, men jag hade nog inte köpt den till en vegetarian. Till mina carnivor-vänner däremot tror jag att den skulle vara en given succé. Det är stor variation mellan recepten och jag gillar verkligen tanken på att återanvända rester även om jag personligen tycker att det kanske är lite otidsenligt att äta kött varje dag...;)

Inga kommentarer: