fredag 25 maj 2012

Frottéfredag!




Idag är en särskild dag! Inte nog med att det är lönefredag, det är dessutom Stora bokbytardagen och Towel day! Japp, dagen då vi firar Liftarens guide till Galaxen genom att bära runt på handdukar. Nu glömde jag visserligen min imorse.. hrm.. men kan tänka mig att placera mig på en gräsmatta senare i eftermiddag med en hög med böcker vid min sida. Redan lästa sådana naturligtvis, då Stora bokbytardagen innebär just vad den heter. Överallt i landet arrangeras officiella bytesevent som man kan hitta på Bokbytardagens hemsida. Ta en titt och se om det finns någon bytesplats nära dig!

Jag har dumpat ett par böcker på jobbet som vi får se om någon vill ha, tänker inte att jag nödvändigtvis behöver något i retur… finns en del oläst hemma redan om vi säger så..

I övrigt ska jag mest sova den här helgen tänkte jag då min arma bibliotekariekropp inte är riktigt rustad för det arbete den utfört den senaste veckan. Ommöblering på jobbet kan man säga… Kanske blir det även lite trädgårdarbete dock, om kroppen orkar, och Vintagemässa i Malmö! Ingen hejd på skojigheterna! I helgen tänkte jag läsa om Florens och drömma mig bort till Italien då jag fick den nya lilla reselitteraturboken ”Florens fyra årstider” av Paola Zannoner i brevlådan häromdagen. Kan man inte resa dit så är näst bästa alternativet att resa i litteraturen. Vad hittar ni på denna sommarsoliga helg? Byter ni några böcker idag? Shoppar ni upp lönen som om det ej fanns en morgondag?

7 kommentarer:

Collings Förlag sa...

Glöm inte att svänga förbi vår monter och säg hej på Vintagemässan =)

Bokomaten sa...

Absolut! Om jag vågar!;) Såg att ni fanns med på utställarlistan!

Vicky sa...

Bokbytardag låter kul, men jag får nog problem med att hitta någon att byta med :)

Collings Förlag sa...

Vi har fina böcker också i montern =)

Lingonhjärta sa...

Här blir det inget bytt och ingen handduk utlagd på gräset men däremot är det helgdag här (har ingen aning om varför men glad är jag och har sovit 12 timmar) och har en ny bok inhandlad som jag letat efter i evigheter. Jag ska spendera fredagen i myskläder i sängen och läsa med te och möjligtvis choklad. Helgens planer ser ut ungefär likadant så här ska vilas som en galning. Är väldigt peppad just nu :)

Hade kunnat tänka mig annars att gå på den där Vintagemässan i övrigt. Låter väldigt underbart.

Bokomaten.. sa...

Naturligtvis ganksa nyfiken på vilken bok det var/är, Lingonhjärta..:) Och jo, Vintagemässan var himla trevlig men vädret var nästan för fint för att man skulle vilja vara inomhus. Skyndade mig snabbt ut i solen igen för att placera mig på en handduk med en bok eller i rabatten med trädgårdshandskarna på..:)

Lingonhjärta sa...

Mmm låter som att det var en ljuvlig helg :) Och boken var självklart en Stephen King, hehe. Besatt som jag är :) Nu ligger jag hemma i sängen och är sjuk och ska läsa ut de sista sidorna med Sookie. Ganska så trevligt att vara sjuk ibland ändå.