måndag 21 maj 2012

En död ängel av Åsa Schwarz

Det här är Schwarz andra bok om Nova Barakel, flickan vars båda föräldrar i alla fall tror sig vara änglar, härstamma från Nefilim som även var titeln på förra boken. Som sådan har hon många speciella egenskaper som hon har stor nytta av, bl a ett otroligt gott läkekött vilket hon tyvärr får nytta av vid ett flertal tillfällen…

Jag blir inte fullt lika engagerad av den här boken men tycker fortfarande att det är spännande. Att blanda mystisism med deckare och ett stort engagemang i miljö och människorättsfrågor är inte bara nytt, det är oerhört trevligt att läsa faktiskt. Den största anledningen till att jag inte blir lika engagerad av den här boken tror jag beror på att jag saknar Amanda, den kvinnliga polisen från Nefilim. Hon finns visserligen med på ett hörn här också, men har en väldigt liten roll i förhållande till förra boken där hon var en av de två huvudpersonerna. Nu är hon höggravid och i princip invalidiserad av sin graviditet. Istället är det Nova och människorna runt omkring henne som helt utgör huvudtråden.

Hennes far, Peter Dagon, sitter fängslad men lyckas rymma från häktet utan några större problem. Hans främsta uppgift är nu att rätta till sitt eget misstag och helt enkelt göra sig av med Nova. Nova är på volontärresa med Greenpeace. Vid berget Ararat ska de bygga en ny Noaks ark, som symbol för kampen för miljön. Där träffar hon Benjamin, en oerhört karismatisk armenier och de båda försvinner in i en förälskad bubbla. En bibbla som spricker när Nova blir nerslagen, får åka till Sverige i ilfart för sjukhusvård och Benjamin försvinner spårlöst.

Samtidigt sker en massiv attack mot Sveriges elkraftnät och konsekvenserna är enorma. En av Novas bästa vänner, Sylvester, är inblandad men blir mördad innan han lyckas avslöja någonting. Att miljöaktivister ligger bakom kan man misstänka då Sylvester har ett stort engagemang och ett förflytet i Greenpeace även han.

Det är som sagt väldigt spännande och jag gillar att kampen för mänskligheten även innefattar ett realistiskt miljöhot. Förutom Amanda så saknar jag dock även spänningen i att sakta får veta mer om Nova och hennes bakgrund som man fick i förra boken. Lite mer konspirationsteorier helt enkelt, hehe. Det är mer action i den här boken, men jag går mer igång på ledtrådar och mysterier än ren och skär spänning vilket det däremot finns i massor i den här delen. Men det är ju en smaksak.

Jag vet att Schwarz skriver på en ny bok men inte om Nova den här gången. Snarare en spökhistoria, vilket hon ju skrivit en del tidigare också även om jag inte läst dem. OM hon fortsätter på serien om Nova kommer jag dock läsa vidare ändå för det finns fortfarande trådar jag är nyfiken på. Framför allt vill jag veta vad som händer med Amandas lilla barn. Det slutade ganska dramatiskt minst sagt..

Inga kommentarer: