onsdag 23 maj 2012

Det kan vara svårt att sova när man är en säl, eller en katt..

Buster vill inte sova av Marie Oskarsson

Om jag var tvungen att välja en favoritgenre eller typ av bok så är det mycket möjligt att jag skulle välja just bilderböcker. Trots att jag inte har några egna barn och de jag jobbar med är betydligt äldre så läser jag gärna bilderböcker. De bästa bilderböckerna tycker jag är sådana som både innehåller sådant som barnen gillar och något för föräldrarna som läser högt.

Buster vill inte sova är en typisk upprepningssaga som passar som god nattsaga eftersom den handlar om en busig liten kille som absolut inte har tid med sådana världsliga ting som sömn. Speciellt inte som han egentligen är en katt, eller en säl, eller en tiger.. Så fort mamma har somnat så blir Buster otålig och vaffar och mjauar så mamma vaknar igen och mamma får berätta att även katter minsann måste sova. De har ju varit upptagna hela dagen med sina kattliga ting osv.

Jag är full av beundran inför den här mamman som är lika snäll och pedagogisk och fantasifull varje gång hon vaknar, samtidigt som jag önskar att jag får lika kreativa barn som Buster om jag får barn någon gång. Bilderna är färgglada och fina och upprepningssagor brukar gå hem hos många små även om de är lite mer tröttsamma för den vuxne.. Att den handlar om en liten som inte kan sova gör den ju suverän att läsa på kvällen, just för den där lille killen som inte vil lägga sig.

Marie Oskarsson har skrivit en rad böcker tidigare, många för äldre barn, men jag har nog inte läst någon av dem tidigare. Det som imponerar mest på mig här är dock är de vackra bilderna av Lisa Kleinschmidt som jag inte känner till sedan tidigare. Ta en titt på hennes hemsida där även de fina bilderna från Buster finns med, dock utan Oskarssons text.

Tack till Rabén & Sjögren för recex.


2 kommentarer:

Fru E sa...

Jag älskar också bilderböcker och lånar fortfarande hem dom, trots att mina barn har blivit lite för stora (inte jag dock, jag är fortfarande lika ung och vill läsa bilderböcker! Hehe.)! Jag håller med dig, gillar också de bäst som "blinkar" lite åt den vuxne högläsaren och ändå är på barnets nivå.

Bokomaten sa...

Eller hur! För det är ju den vuxne som kommer att läsa om och om igen. Gärna vackra bilder också. Just i bilderböcker tycker jag att illustrationerna är MINST lika viktiga som texten. kan vara små konstverk också ju.