onsdag 16 maj 2012

Det brinner i Engelfors

Eld av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

OMG! Om jag har varit lite svår att prata med den senaste veckan så har det berott på att jag har varit i Engelfors hela tiden. Egentligen. ÄNTLIGEN fick jag tag i Eld (exemplaren som ska till biblioteket där jag jobbar har fortfarande inte dykt upp, skäms Bokus) och jag har läst med en brinnande iver. Det är ett riktigt gott betyg att man faktiskt är GLAD att en bok är över 600 sidor lång när man har läst en bit. Att man vet att man får stanna i Engelfors i flera hundra sidor till.

Jag vet att de flesta har hunnit skriva om den här redan för flera veckor sedan, men jag tänkte inte låta mig snuvas på min tur så bit ihop och stå ut, ni som lyckats bli trötta på Cirkel-brudarna.

Cirkeln är ju kraftigt decimerad sedan förra boken och tjejerna oroar sig för om deras krafter ska vara tillräckliga för att rädda världen, klara av apokalypsen och stå emot demonerna. Snart nog inser de dock att det absolut inte är det enda de behöver oroa sig för. Föräldrarna till Elias, som dog i början av förra boken, har bestämt sig för att bilda en förening: Positiva Engelfors! Tänk positivt så ordnar sig allt! Har du ont i nacken? Det är ditt eget fel! Släpp de negativa energierna och tänk positivt! Fler och fler ansluter sig till föreningen, som börjar ta nästintill sektlika proportioner. De som inte är med dem är emot dem. Ingen av tjejerna kan dok känna någon magi från centret där de håller till, men det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att den inte finns där...

Till råga på allt så kommer Rådet till staden för att ställa Anna-Karin inför rätta för vad hon gjorde på skolan förra hösten. Alla tjejerna tvingas till förhör och får stränga förbud om att använda sin magi. Men med en annalkande apokalyps, en skola, ja, en hel stad, i masspsykos och duktigt mycket personliga problem för alla tjejerna så är ju det lika omöjligt som det är dumdristigt.

Ja, det är SKITSPÄNNANDE och trots att det egentligen är helt vanliga tjejer och en inte jättekomplicerad historia/språk så älskar jag det! Jag tror nästan att jag tyckte ännu bättre om Cirkeln, men ärligt talat är det svårt att säga. Även om det bara skulle vara nästan lika spännande så är det nagelbitarbladvändarspänning det här! Jag-kan-inte-sluta-läsa! ÅÅÅÅhh, att det är ett helt år till nästa och att det faktiskt är sista boken! Hoppas verkligen att det löser sig med filmkontraktet för Mats och Sara också för det här skulle bli awesome som film! Så nyfiken på hur tjejerna skulle framställas, man har ju en helt klar och tydlig bild i huvudet redan.

4 kommentarer:

Fia sa...

Visst är den braaaa! :D *fangirlsqueee*

Bokomaten sa...

Haha, ja, håller helt med!=) Spännande och underhållande på precis rätt sätt.:)

Anonym sa...

Jag hoppas verkligen med hela mitt hjärta att det blir film av dessa böcker! Det skulle aälja väldigt bra. Innan jag började läsa cirkeln och eld så kunde det ta mej längre än ett år att läsa ut en bok. Men nu. Nu när jag läser dessa böcker, har jag blivit en riktig bokslukare. Hehe JAG ÄLSKAR DESSA BÖCKERRRRRR <3333333

Bokomaten sa...

Ja, det verkar som de här böckerna har gjort storläsare av många. Jag menar, man kan ju inte annat än sträckläsa dem!! Och tjocka är de, ju!