måndag 23 april 2012

Vinnare i Bokjuryn 2011

Så var vinnarna i årets Bokjuryn utsedda! Bokjuryn är en tävling där alla barn i Sverige får vara med och rösta på just sin favorit från det gångna årets utgivning. Röstning sker genom bibliotek, skolbibliotek och på nätet.

Föga förvånande är vinnaren i ungdomsbokklassen:

CIRKELN av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

Bland kapitelböcker för åldern 9-12 år vann...

Rum 213 av Ingelin Angerborn
Inte heller någon enorm överaskning för en skolbibliotekarie. Himla bra bok dessutom.

När det gäller Kapitelböcker för åldern 6-9 år hittar vi de senaste årens givna vinnare Martin Widmark. Ännu en LasseMajas detektivbyr, nämligen Simborgarmysteriet!

Bilderböckerna är det första som förvånar mig:

Talon - den modiga dinosaurien av Paul Geraghty

Inte läst, men annars är det många kändisar på listan. Mamma Mu t ex.

Årets serie

Amulett 1 Stenväktaren av Kazu Kibuishi

Jag är ovan serieläsare och känner faktiskt inte ens igen boken, men blir glad när jag inser att den är utgiven på Hegas förlag! Hegas som profilerar sig med litteratur som passar de som har det lite svårt med läsningen.

Årets faktabok

Hundar som jobbar av Ulrika Nulty och Jens Ahlbom

Inte heller en bok jag känner till så mycket, men alla böcker om husdjur går bra i alla fall här i skolbiblioteket och det här är en bok som passar de yngre barnen ganska bra. Från 6 år står det på Bokjuryns hemsida.
 
Lite kändisar och lite nytt! Det är alltid roligt att se vilka böcker som vinner när eleverna/barnen själva får rösta. I år deltog 31 000 (!) barn och 400 vuxna hjälpte till att administrera det hela. Helt otroligt! Så många som är med och engagerar sig och röstar och tycker till! Galet men naturligtvis väldigt roligt!

2 kommentarer:

Johanna sa...

Ja, Cirkeln var en ganska uppenbar vinnare, men den förtjänar absolut sin plats!
Den bok som grep tag i mig mest i år var dock Strimlor av hopp. Otroligt sorglig om en litauisk flicka som tillbringar många år i sibiriskt arbetsläger. Läs om du vågar!

Väldigt fin blogg, förresten! Om du vill får du gärna besöka min och min kompis bokblogg: http://boksystrar.blogg.se :)

Bokomaten.. sa...

Tack så mycket! Ja, Cirkel var kanske ingen enorm överraskning. Jag surfar in direkt och tittar på er blogg!