söndag 29 april 2012

Sjutton år och skitsnygg av Emma Granholm


Herrejösses! Allvarligt, Emma Granholm, vad du kan skriva! Det här är en sprillans ny bok av Emma Granholm som debuterade med kärleksromanen Simon & Sophie för några år sedan. Sedan dess har hon även kommit med böckerna Liv & Lovisa och Ett nytt liv på köpet (som jag dock inte har läst). Jag gillade Simon & Sophie jättemycket. Liv och Lovisa också. Ändå måste jag säga att Emma G verkligen har överträffat sig själv den här gången! Historien är egentligen ganska enkel men ändå lyckas Granholm presentera den så att det blir riktigt ordentligt spännande. Jag längtar till pendelbussen då jag får sätta mig ner och ta reda på mer om vem den där Zäta är egentligen och hur det ska gå för skitsnygge Felix Holm och tjejerna.

När Felix gick i 6:an var han ganska utanför i klassen och utmärkte sig inte direkt i skolan. Det var faktiskt så illa att han fick gå om ett år när de andra eleverna fortsatte till högstadiet och började 7:an. Den där sommaren, mellan 6:an och 6:an så att säga, bestämde Felix sig för att börja ett nytt liv och skapa om sig själv. Han ställde klockan varje morgon och gick upp och tränade och byggde upp sig tills han blev riktigt stark. Dessutom hade han turen att växa en hel decimeter. När Felix kom tillbaka till skolan på hösten var han plötsligt ett år äldre än alla andra, stark som bara den och bestämde sig redan dag ett för att skrämma livet ur den kille i hans klass som verkade vara den som bestämde. Det där höll i sig och när han sedan kom till högstadiet med de andra hade ryktet redan gått. Han var någon att räkna med. Hela högstadiet flörtade han med alla tjejer och ofta mer än så. Efter ett par år blev han tillsammans med skitsnygga Alexa som gjort precis samma resa som Felix. Efter ett novemberlov kom hon tillbaka med nya kläder och ny frisyr och nya vänner. De blir skolans coolaste par. Efter skolavslutningen i 9:an åker Felix till Kreta i två veckor med sina föräldrar och när han kommer tillbaka är däremot ALLT förändrat. För Alexa och hennes tjejkompisar har blivit vän med den mystiske killen Zäta. Som har större muskler, ett mörkt förflutet och ett leende som får vilken tjej som helst att rodna. Och kampen är igång.

Ja, inte låter det som en tokspännande bok kanske, men jag LOVAR att det är det! Jag fascineras av att det faktiskt funkar. Att alla tjejer bara faller som furor för skitstöveln Felix och sedan även Zäta. Och jag minns hur det var. Flera gånger tänker jag att det är otroligt att de får hållas men som sagt, så där VAR det ju. Och spänningen byggs upp hela tiden så att man undrar vem den där mystiske Zäta är egentligen. Var kommer han ifrån? Var tar han vägen på kvällarna? Hur kan han veta så mycket om dem? Och det är som att deras flörtiga beteende och ilskna humör funkar på mig också. Jag vill också hänga med det där gänget och fortsätta läsa trots att jag inte är helt säker på att jag gillar dem. De gör mig nyfiken.

Tack Emma Granholm för att du skrivit din bästa bok hittills!



3 kommentarer:

Lingonhjärta sa...

Här kommer en liten liten utmaning till dig. Fast bara om du orkar såklart :)

http://www.lingonhjarta.com/2012/04/bautainlagg.html

Bokomaten.. sa...

Kram och ATT jag gör!=)

Elin sa...

Supersugen på att läsa! Har läst Liv & Lovisa och tyckte att den var bra. Läste också Ett nytt liv på köpet,men den var inte jättebra.