måndag 23 april 2012

Näcken börjar på högstadiet..

Oblivion High av Johanna Koljonen och Nina von Rüdinger

Svensk manga som handlar om vad som skulle hända om Näcken började på en vanlig skola i Upplands väsby.. Ja, det är så konstigt att det bara måste man ju kolla in tänkte jag! Och märkligt är det! Berättelsen liknar en japansk mangabok väldigt mycket i både teckningar men också i berättarteknik. Läser den gör man dock som en vanlig svensk bok från vänster till höger, sida 1 till sista sidan. Om man är van mangaläsare kommer man nog att känna igen sig ändå och är man inte van vid att läsa manga så kommer man nog att tycka ätt et är ganska konstigt men kanske ha lite lättare för att ta det till sig eftersom man åtminstone slipper läsa bakifrån.

Jag har lite svårt för det här då jag inte läser jättemycket manga annars och har lite problem med att förstå hur karaktärerna hänger ihop och vad de egentligen menar och säger. I stora drag hänger man dock med men det är nog ändå inte riktigt min kopp té. Synd, för jag vill verkligen gilla det här då det är just så där skruvat konstigt och udda. Det här är första delen i en tänkt serie så vi lär få läsa mer om högstadiet där Soon Mi och Nin går.

4 kommentarer:

Cilia sa...

Jag har inte heller läst så värst mycket manga tidigare, men det känns ju roligt att få prova en mer svensk version av det. Har bokat den på bibblan, så det återstår väl att se om jag kommer lyckas hänga med i handlingen eller inte ^^

Stringhyllan sa...

Men hur funkar berättelsen om Näcken då?

Bokomaten.. sa...

Alltså, själva berättelsen om Näcken känns som ganska mycket av en bakgrundshistoria. Eftersom jag inte riktigt tycker att karaktärerna hänger ihop så har jag svårt att köpa historien om Näcken också. Det skulle kunna vara vilket övernaturligt väsen som helst, behöver inte vara just Näcken, tänker jag.

Mia Hansén sa...

Hade helt klart inte skadat om det hade nämnts lite namn oftare här och där! Oblivion high.