måndag 30 april 2012

Italiensk vår!


Italien!

Linda på Enligt O utmanar till läsning av Italienska böcker under maj månad! Anledningen är det Babelprogram som gick för några veckor sedan där man bl a pratade om att det kommer så många italienska böcker på Svenska i år!

Eftersom jag har en hel drös med olästa italienare i hyllan så hänger jag naturligtvis på! Jag kör Italien-tema delux eftersom jag har någon bok OM Italien eller som UTSPELAR sig där som kommer nu och som jag är sugen på också.

Dessa tänker jag mig. Jag hinner troligtvis inte med alla men flera av dem borde jag kunna avverka.
  1. Silvia Avallone – Stål
  2. Andrea Camilleri – Utflykten till Tindari
  3. Giorgio Faletti - Jag dödar
  4. Giorgio Faletti - Jag är Gud
  5. Niccolò Ammaniti - Mellan himmel och jord
  6. Cesare Pavese - Innan tuppen gal
  7. Michele Giuttari – A death in Calabria
  8. Michele Giuttari – The Black Rose of Florence
  9. Antonio Tabucchi - Påstår Pereira (läst början en gång, men tröttnade.. tänker ev ge den ett nytt försök)Paola Zannoner - Florens fyra årstider
  10. Ottavio Cappellani - Vem är Lou Sciortino?
  11. Susanna Tamaro - Gå dit hjärtat leder dig
  12. Guiseppe Tomasi di Lampedusa – Leoparden
  13. Roberto Saviano - Gomorra
  14. Erri di Luca - Montedidio
  15. The Dead Season av Christobel Kent (Tekniskt sett inte en Italiensk bok men den UTSPELAR ju sig I Florens.. hrm… Jaja, men jag trycker in den här ändå eftersom den släpps nu i maj)
Klar övervikt mot deckare ser jag, mest för att det är vad som står i hyllan är jag rädd, men har ju lite klassiker och annat också. Får se vad jag hinner med.

6 kommentarer:

Nilmas Bokhylla sa...

Vad roligt! Hoppas det blir många härliga italienska timmar för dig då :)

Jenny B sa...

Stål verkar ju så otroligt bra! Den skall jag också läsa någon gång snart.

Fru E sa...

Är fruktansvärt sugen på Stål. Finns den fortfarande inne på jobbet imorgon så lånar jag hem den, trots min redan gigantiska att läsa-hög...

Vicky sa...

När du är inne på italienskt och deckare så måste jag tipsa om Gianrico Carofiglio som är jättebra. Faletti har jag försökt läsa men de är för svåra på italienska för mig tyvärr.
Ska med spänning följa vad du läser!

Bokomaten.. sa...

Gianrico Carofiglio står faktiskt på "vill läsa"-listan men har ingen bok stående hemma. Än. Fast finns på biblioteket ser jag så kanske räknar medh onom den här omgången också, hehe.. Gud, som att jag behöver mer att läsa.. Har dessuto msaker att läsa för jobbet och väntar en del recex...:)

Bokomaten.. sa...

Vi verkar förresten bli flera som läser Stål den här månaden! Roligt!