måndag 2 april 2012

En sjö, en skog och ändlösa studier i latin

The Lake of dead languages av Carol Goodman

Jag är helt fast i Goodman-träsket! Det tog inte en sida innan jag visste att jag skulle älska den här boken! Efter 50 sidor tänkte jag att blurben precis i början på boken verkligen stämmer. Det här är verkligen ”Donna Tartt möter Miss Jean Brodie” fast på ett helt eget sätt. Det verkligt speciella här är att huvudpersonen både är elev och ”Miss Brodie” själv. I nutid lär vi känna Jane som undervisar i latin på en flickskola med ett antal överspända elever. Sakta börjar händelser från Janes eget förflutna upprepa sig då en självmordsvåg verkar sprida sig bland flickorna. Något som kusligt nog reflekterar vad som hände Jane och hennes väninnor när hon själv gick på skolan.

Vad som hände då och hur deras dåvarande lärare i Latin, Miss Chambers, påverkade sina flickor, det får vi veta parallellt med de nutida händelserna och det blir så himla ruggigt spännande. Massor av latinska fraser, överspända ungdomar, aka-porr, skogsromantik och hemligheter i en enda salig blandning och mycket bättre presenterat än vad det kanske låter.

Jag kommer att tänka på att The Prime of Miss Jean Brodie, Muriel Sparks moderna klassiker, kommer i nytryck på svenska nu i vår hos Modernista. Jag har faktiskt läst den 2 gånger redan men inte i svensk översättning. En gång på gymnasiet och en gång när jag pluggade engelska och ska definitivt läsa om den nu i vår. Har inte tänkt på det innan men säkert skulle många som gillar den här boken och Donna Tartts ”Den hemliga historien” (som kommer i nytryck hela tiden) även gilla Spark.



Om man gillar den här och Tartt förresten så kan jag rekommendera att hälsa på hos Helena på Dark Places som skrev en fabulös och uttömmande sammanställning över böcker med ”Den hemliga historien”-vibbar för ett tag sedan!

Men The Lake of Dead Languages då. Det enda jag stör mig lite på är att folk och framförallt huvudpersonen är så himla tröga. Visst, i verkliga livet så ser man kanske inte så tydligt hur saker hänger ihop men läsaren fattar flera hundra sidor innan karaktärerna och i boken hur det hänger ihop. Det brukar störa mig enormt och det gör det delvis även här, men händelserna är så skönt presenterade och beskrivna att det faktiskt inte gör så himla mycket ändå. Jag älskar fortfarande den här berättelsen. Även om jag tycker det är ett under att Jane lyckas vara så totalt blind för vad som pågår runt omkring henne och hur händelserna i hennes ungdom hängde ihop.

9 kommentarer:

Stringhyllan sa...

Hej hej
Den här boken verkar mer än trevlig! Jag har helt missat den här Muriel Spark dock, ska genast be Modernista om ett läsex. Handlingen påminner dock ruskigt mycket om filmen Cracks med Eva Green, se den om du inte har gjort det! http://www.imdb.com/title/tt1183665/

Bokomaten.. sa...

Oh, ja! Visst har jag sett Cracks och jag tror den är inte så lite inspirerad av "The Prime of Miss Jean Bridie" som är mer klassiker i England än här. Bra film också!

Elin sa...

Sv: Aha, då hänger jag med :P Var så länge sen jag läste Bamse att jag glömt bort. Tack för rättelsen :)

Lingonhjärta sa...

Hehe, vad roligt att vi alla verkar reagera över samma sak men att det egentligen inte gör någonting i sammanhanget! För visst är den helt fantastisk ändå :D

Jenny B sa...

Den filmen har jag ju sett! Den var spännande och bra. Det verkar kunna hända mycket på en flickskola, som är precis på gränsen mellan verkligt och övernaturligt, så att man aldrig kan vara riktigt säker på vilket det är. Nu blir jag intresserad av boken!

Bokomaten.. sa...

Ja, men det ÄR en väldigt bra bok, även om jag som sagt irriterade mig en hel del på huvudpersonen som verkade ovanligt blåst emellanåt. Men tror nog att om man gillar Cracks så kan man uppskatta den här, även om det är lite olika tidsperioder vi talar om nu förstås.

Eli sa...

Åh, Jean Brodie har jag inte läst men det låter definitivt som att jag borde!

(Håller för övrigt med dig om allt i recensionen :) )

a-lo (the book pond) sa...

Meh, sluta då, vill inte ha fler boktips nu! Skojar bara ;) Har absolut span på Miss Jean Brodie och inväntar med spänning. Sen ska jag förstås läsa Carol Goodman också :)

Bokomaten.. sa...

Ja, den HÄR skulle du älska A-lo! Övertygad! Då får gärna låna om du vill. Typiskt bra A-lo-bok!=)