tisdag 10 april 2012

Efter mörkrets inbrott

av Haruki Murakami

Så var man tillbaka i kolgruvan igen. Fyra lediga dagar fyllda med godis, vänner och liiite granna läsning. En av böckerna jag läste var Murakamis nya ”Efter mörkrets inbrott”: som vanligt är det en liten karamell som omöjligt skulle kunna ha skrivits av någon annan, men den når absolut inte upp till samma nivå som till exempel ”Kafka på stranden” eller ”Norwegian wood”.

Nej, jag kommer inte att tänka på någon speciell författare närj ag läser, men väl två filmare, faktiskt. Både David Lynch och Jim Jarmusch poppar upp i huvudet vuid ett flertal tillfällen. Framför allt tänker jag på filmen ”Night on earth” av den senare.

För den här boken utspelar sig under en enda natt. Varje kapitel har fått namn efter klockslaget då det utspelar sig. Sakta, sakta går minuterna och timmarna och de mest besynnerliga saker händer, samtidigt, i Tokyo, där personerna bor.

Vi får dels följa två väldigt olika systrar. Eri är den fotomodellsnygga som de senaste två månaderna har legat och sovit i sin säng, utan att vakna upp. Hennes lillasyster Mari är hjärnan i familjen, inte alls lika snygg och har därför fått satsa på att plugga även om hon inte alls gillar det hetsiga japanska systemet. Istället har hon gått i kinesisk skola och lärt sig kinesiska och ska om en vecka flytta för att börja plugga på universitet i Kina istället.

Mari träffar den unga Takahashi på ett fik mitt i natten. Han känner egentligen henns syster men de börjar ändå prata där över kaffet. När Takahashi gått för att repa med sitt band så stormar istället Kaoru in. Kaoru är en äldre fd kvinnlig brottare som nu jobbar på ett skumt hotell där gästerna hyr rum per timme. En av flickorna på hotellet, en kinesiska, har blivit misshandlad och Kaoru behöver en tolk. Takahashi har tipsat om Mari och hon följer med till hotellet där flickan väntar.

Ja, det är den ena konstiga händelsen efter den andra. Scenerna hänger ihop med små trådar och allt händer under väldigt kort tid. Vi får egentligen inte mycket till början och heller inte något direkt slut utan bara ett klipp. En natt, en bit ur staden och de här människornas liv.

Det är som vanligt fascinerande när det är Murakami, men det är inget som fångar en på samma sätt som hans storartade historier gör. Ändå rekommenderar jag förstås att man läser. Var beredd på en lågmäld enkel historia dock, för det är allt det är och det är tillräckligt när det kommer i Murakamiförpackning.


6 kommentarer:

Emmas Bokhylla sa...

Den later valdigt bra, jag har aldrig last nagot av honom, sa nu kanske det ar dags?

Jag laste inte heller manga sidor i pask, fanns sa mycket annat att gora! ;-)

Bokomaten.. sa...

Ja, men avsätt en perioddå du har tid. Första boken ska få sjunka in och de är TJOCKA.:)

Stringhyllan sa...

Jag håller helt med angående din recension. En mellanbok. AH det påminner mig, jag skuille ju köpa 1q84 på engelska, alla tre böckerna i en bok, sen tänkte jag läsa om i ett svep. Det var rasande irriterande att vänta ett helt år mellan del två och tre.

Bokomaten.. sa...

Inte läst IQ84 än. Tänkte jag skulle vänta till jag hade alla tre, eller i alla fall tills alla tre hade kommit ut. Men det kommer bli en mastodontläsning som heter duga..:)

Lingonhjärta sa...

Har inte heller läst någonting av honom. Eller jo förresten för många år sedan fick jag en av hans böcker i present men den gjorde nog inte så stort intryck på mig. Är ganska så sugen på att testa igen faktiskt nu...

Bokomaten.. sa...

Det är rätt stor skillnad mellan hans böcker, men än har jag inte läst något jag tyckte var direkt dåligt. Det ÄR väldigt speciella böcker dock. VÄLDIGT speciella så man ska nog vara beredd på att det kommer vara en knepig historia när man sätter sig ner.