lördag 28 april 2012

Dansk fantasy för nybörjarläsarna

Den förtrollade skölden av Peter Gotthardt (första boken i serien Alvdrottningens riddare)

Fantasyböcker för barn i åldern 7-11 KAN man helt enkelt inte få för mycket av som det verkar. Mina elever slukar allt jag sätter i händerna på dem. De som börjar kunna läsa ganska bra avverkar dessutom serier i en väldig fart och behöver ständigt mer. Det här är första boken i en serie av en dansk författare som heter Peter Gotthardt.

Till Aldrottningen Ärenpris kommer den unga alvflickan Nejlika för att be om hjälp. Den otäcka jätten Grym terroriserar hennes hem och hotar att döda både hennes familj och alla i borgen där de bor. Den unga stallpojken Hassel höjer rösten hos drottningen och erbjuder sig att följa med nejlika tillbaka och kämpa mot jätten. Han har tränat i smyg och hoppas på att en dag få bli riddare. Drottningen ger honom uppdraget och lovar att om han kan besegra jätten så ska han en dag få bli riddare, så som han har drömt om. Alvflickan nejlika däremot, hon är mindre nöjd. Hon hade hoppats på en riktig riddare och inte en liten stallpojke som kämpe, men naturligtvis visar sig Hassel kunna så mycket mer än vad man kan tro.

Historien är enkle och Jan Kjaers bilder är jättefina. Namnen stör mig en smula dock. Drottning Ärenpris? Och de möter en ond trollkarl som heter Falsk..? Tror kanske att det tappat en del i översättning, men barnen kanske inte bryr sig lika mycket som jag. Dessutom kanske man vänjer sig. Det kan också vara så att jag är van vid de vanliga fastasynamnen och därför tycker dessa låter lite småfåniga. Det hjälps dock inte, det gör att jag tycker hela historien blir lite väl simpel, men samtidigt är det ju BRA att historierna är enkla när det är böcker för de som bara precis börjat med kapitelböcker. Dessutom finns det lite ”cliffhangers” här på slutet. Historien om Nejlika och Hassel kommer og gå som en röd tråd i de följande böckerna också. Jag pratade om den här boken i en klass med 10-åringar för ett tag sedan och den gick verkligen hem så jag kommer definitivt att köpa in resten. Den här kom ut för 3 år sedan och jag ser att den är tillfälligt slut på bokus, men kommer nog i lager igen. Eftersom alla delarna i serien har kommit ut redan, den sista och åttonde delen kom ut år 2011 så kan jag mata mina elever med alla delarna. Det är alltid skönt med avslutade serier på det viset. Det är såå frustrerande att ge en elev en bok och berätta att ”del 2 för hoppningsvis kommer att komma ut ett halvår senare”..

Inga kommentarer: