fredag 30 mars 2012

Förlåtande fredag



Ännu en vecka har gått i flygande fläng med bokprat på bokprat på jobbet och kokbokssläpp med lite bloggfolk och en massa andra igår. Tareq Taylor hade lite fest i Malmö för att göra PR för sin nya kokbok: Klassiker, igår. En ruskig massa människor var på plats för att äta gott, dricka gott, mingla och prata mat och böcker med varandra. Riktigt trevligt faktiskt även om det som veg var lite ont om alternativ just i matväg. Det fanns en mycket krämig potatis- och purjosoppa och jag gjorde undantag från vegankosten just igår för att provsmaka. Jag tror dock att den hade varit godare som tillbehör då den var ganska mäktig och mest smakade gräddigt och inte så mycket potatis och purjolök. Men det kan också vara jag som vant mig av med mat med grädde i.:) Jag lyckades dock slänga en kik i kokboken också och den såg MYCKET trevlig ut. Väldigt snygga bilder och matta sidor och även om det var mycket kött så fanns det ett kapitel med vegetarisk mat också. Hann dock bara bläddra i den men om jag kommer över ett exemplar så småningom så kommer jag att gå igenom den lite mer noggrant och provlaga lite också. Hur som helst var det en mycket trevlig tillställning och väldigt, väldigt kul att det händer lite grejer även i södra Sverige. The Book Pond, bl a, var också där så släng en kik in hos henne för lite bilder, vet jag!

Efter önskemål efter förra fredagens förolämparfrenesi går denna fredag i ett något mer tillbakadraget och reflekterande tecken. En ”okej då, jag förlåter dig för att du är dum i huvudet, det kan ju inte du rå för men tänker inte tycka om dig för det”-fredag alltså, även den med tillhörande spellista. Konstigt nog är inte förlåtelse ett lika utbrett tema i musikvärlden… Kom mer än gärna med förslag på att fylla på så att vi kan hindra folk från att spontant förolämpa folk på stan explodera på pendelbussen av rättfärdighet.:)

Helgen i övrigt bjuder på lite mer bok- och bloggträffande. Calliope rensar i hyllorna inför flytt och vi är några glada som ska träffas för att se om det är något vi vill ta över! I mitt fall ska helgen dessutom tillbringas tillsammans med en drös barn- och ungdomsböcker. Många projekt på gång på jobbet som man behöver läsa på inför… Men nu är det dags för bokomaten att springa tillbaka till jobbet och bokprata för en massa tonåringar! Fasen vilket kul jobb jag har ibland! Att få berätta om en massa böcker som jag verkligen gillar och hoppas att eleverna tar till sig och vill läsa, de också!

2 kommentarer:

Anakin sa...

Snällaste Bokomaten! Tack så jättemycket för låtlistan! Den var välbehövlig. Fastnade mest för Aguileras "fighter", så 'r väl kvar i agro-mode, men den gör mig lite mindre ond än Allen. Du är bäst!!

Bokomaten.. sa...

Åh, Fighter är ju en av de bästa pepp-låtarna av all time!