onsdag 14 mars 2012

Death in August av Marco Vichi

Kommer det en deckare som utspelar sig I Florens så kan man räkna med att jag läser den. När jag fick syn på den här boken i English Bookshops monter på bokmässan började jag således hoppa jämfota av förtjusning! En ny serie! Som det redan kommit flera delar av! Marco Vichi är en italiensk författare och endast två av de hittills fyra delarna i den här serien om Inspector Bordelli är översatta än så länge. På bokens insida läser jag också att den fjärde delen vunnit ett otal priser i Italien. Bådar ju onekligen gott, eller hur? MEN…

Den här första boken utspelar sig under en olidligt het sommar i Florens, 1963. Vi får lära känna Inspector Bordelli och hans vänner och en ny underordnad, den fortfarande tonårige Piras från Sardinien. Faktum är att vi verkligen får lära känna dem, mångt mycket mer än vi får insikt i fallet det är meningen att boken ska handla om. En förmögen äldre dam dör under mystiska omständigheter och hennes båda brorssöner misstänks ha något med saken att göra. Långsamt, långsamt rullas händelseförloppet upp, lite som ett sidospår till Bordellis egna funderingar och umgängeskrets. Han har middagar, träffar folk som han dricker grappa med hela natten lång och det är många små och långa historier och diskussioner som faktiskt inte har någonting med någonting att göra. Värst är den middag som han planerar under halva bokens gång, då Bordelli, några vänner, före detta fängelsekunder och nya assistenten träffas över mat och vin och alla, laget runt, berättar var en lång historia som man då fortfarande undrar lite hur de ska kopplas till den övriga delen av historien. Men det gör de aldrig. Dessutom är inte någon av karaktärerna intressant nog för att man ska bry sig om hur det går för dem eller vad som händer. De förblir karikatyrer snarare än människor.

Nej, det här var inte bra trots att alla förutsättningarna fanns där. Min fundering är om det blir bättre efter några böcker när Vichi hittat sin form lite mer eller om det är meningen att det ska vara så här spretigt? Jag är inte säker på om jag kommer att ge Vichi någon mer chans, trots miljöerna, som för övrigt spelar väldigt liten roll. Den hade kunnat utspela sig i nästan vilken stad som helst. Jag är dock inte ett dugg sugen på nästa del, inte så länge jag har annat att läsa som lockar och jag behöver nog övertygas rejält om att det blir bättre dessutom i så fall.

6 kommentarer:

mind the book sa...

åh nej, verkade så lovande. Florens! Sardinien! omslaget!

Bokomaten.. sa...

Nä, verkligen. Omslaget är ju to-die-for, men inte räcker det. Tråkigt och osammanhängande tyckte jag, faktiskt.

Jenny B sa...

Oj oj oj! Vilken tur för mig att boken inte var så bra, och att jag inte är så värst intresserad av deckare, för just nu vill jag läsa mycket om Florens! Jag har långtgående planer på att resa dit i vår, och därför bör jag spara ihop litet pengar. Men just igår så bestämde jag mig för att beställa A Room With a View av E M Forster - ett måste när man reser till Florens, ju! När jag ändå höll på så plockade jag ned fler och fler efterlängtade böcker i varukorgen - och vips, så var jag uppe i sexhundra kronor! :-O Så var det med det sparbetinget...

Bokomaten.. sa...

ÅÅÅÅÅHHH!!!! Vad köpte du?? Ett rum med utsikt har jag ju läst framlänges och baklänges.:) kan ge dig TUSEN tips. På böcker, saker att se, saker att göra, restauranger osv!! mitt absolut bästa tips annars är bara att gå och se var du hamnar. Det är en stad att promenera i! Blir nästan lite tårögd här, min stad i världen ju.:)

Jenny B sa...

Vad roligt! Jag köpte flera böcker av China Miéville, inga andra böcker om Florens. Tack vad snällt, jag tar gärna emot tips! Jag mailar dig. :)

bokomaten sa...

Håhå, du anar inte.. kommer att komma en uppsats till dig nu!;) Och China Mieville står, till skam för mig, fortf oläst i hyllan här...