torsdag 9 februari 2012

Tunisian girl av Lina Ben Mhenni

Den är bara 50 sidor tjock, den här boken, men rymmer en värld av kamp, misär, samtidshistoria, engagemang och livsberättelser. Det är galet att tänka att den vardag Lina Ben Mhenni upplevt och delvis fortfarande upplever pågår samtidigt som jag sitter här och trivselbloggar om köpstop, lässtress och pepp på nya boksläpp. Min blogg är ett trivsamt rum som handlar om böcker. LBMs bloggar har handlat om kampen för yttrandefrihet och liv och död. Många är de av hennes vänner som kämpat i motvind, som försvunnit från gatan och som sett sida efter sida släckas ner i censurens Tunisien.

För knappt 20 år sedan var en liten bokomat-flicka på chartersemester till det land där LBMs pappa 10 år tidigare blivit grovt misshandlad av maktens representanter och en man som hette Ben Ali strax skulle ta över makten. Inte förstod, eller visste, jag något om det då. Jag tyckte mest att alla araber var så snälla och glada och att det var roligt att rida kamel i Sahara. Om jag ska vara helt ärlig tror jag inte jag förstod fram till för bara ett par år sedan egentligen heller. Både Egypten och Tunisien glömdes liksom bort i skuggan av andra arabländer. Iran/Irak, Gulfkriget, 11 september. Aldrig hörde man om konflikten i Tunisien.

Att läsa Tunisian Girl är att få kött och blod på det som hände arabvåren 2011. Att det inte bara var ”länder” och ”folk” utan individer som kämpat i åratal och hur de faktiskt gjorde. Hur det twittrades och hur grupper på facebookbildades. Inte bara ”vi som tror att Michael Jackson lever” utan för att faktiskt starta revolution. För demonstrationer och flashmobs.

Om man ska säga något kritiskt om den här boken så är det möjligen att det inte är helt sammanhängande. De olika avsnitten är brottsstycken ur historien, debattartiklar och texter som har en röd tråd och emellanåt refererar tillvarandra. Jag tror att det kan bli aningens svårare för mina elever att ta den till sig då. Jag ser egentligen inte det som något jättenegativt, det här är inte en bok som vänder sig till tonåringar specifikt, men jag hade hoppats på att kunna få mina elever att läsa den här också. Nu tror jag det kommer bli svårare att locka dem men jag hoppas att jag tillsammans med deras lärare ändå kan få dem att se vad det egentligen var som hände med hjälp av en ung tjej som faktiskt var/är med själv. För det är en bok väl värd att läsa. Av alla faktiskt.

Inga kommentarer: