onsdag 22 februari 2012

Exodus av Julie Bertagna

Exodus kom ut på engelska första gången för 10 år sedan nu. 2002 ser jag på bokens insida. Annars hade jag misstänkt att den kanske getts ut i efterdyningarna av Hungerspelen, även om det är en helt annan historia. Detta är nämligen en framtidsdystopi för ungdomar.

Året är 2099 och i princip hela världen ligger under vatten. Människans allt större utsläpp och föroreningar gjorde tillslut det omöjligt att stoppa polarisarna från att smälta. Mara är en 15-årig tjej som bor tillsammans med sin familj och vänner i en liten by på en liten del av land som ännu finns kvar. Vattnet stiger och byn plågas av hårda stormar som tvingar byborna att hålla sig inomhus i upptill flera månader i taget. Snart kommer även deras lilla jordplätt ligga under vatten dock, men Mara har en idé. Hon har kvar en maskin från den gamla världen som ger henne tillgång till ett dött virtuellt landskap, Väven. Där hittar hon information om att det skall finnas städer ovanför vattnet. Att människorna byggde stora städer på plattformar när de insåg att hotet var nära. Städer som skulle vara stora nog att rymma alla människor som överlevde. Mara övertygar sin by om att ge sig av och de hittar mycket riktigt en av dessa stora städer men då uppstår nästa prövning.

Det är som sagt en dystopi det här och stora delar av den här berättelsen är faktiskt riktigt spännande! Jag tycker om Mara, hon har skinn på näsan och är smart. Vad jag inte gillar är dock att det är uppbyggd i lite för många olika delar. Först tror man att boken ska handla om byn och kanske Maras kamp för att rädda dem. Efter en 100 sidor tar dock historien en ny vändning och vi får istället följa livet i ett flyktingläger. Vid en av de stora städerna. Därefter ytterligare en vändning och sedan ytterligare en. Jag känner inte att jag riktigt kan berätta vad den här boken handlar om utan att berätta hur den slutar. Mara börjar nämligen ett nytt liv på en ny landplätt innan hon tar sig in i en av himmelsstäderna och skapar ett liv där för att så småningom kunna hjälpa sina vänner utanför. Det är dock en ordentlig äventyrsberättelse. Jag tror att jag verkligen, verkligen skulle ha gillat den här om jag var i 14-årsåldern och de kommentarer jag läst på nätet gör mig också hoppfull. Nästan alla handlar om att boken fått dem att tänka till. Att fundera över vart vi egentligen är på väg i världen med vår konsumtion och våra konstanta föroreningar. Dessutom verkar de flesta verkligen gilla boken vilket ju är ännu bättre!

Jo, jag rekommenderar den här boken till tonåringar som vill läsa en äventyrsberättelse men den är aningens seg emellanåt. Jag hade kortat ner den med drygt 50 sidor i alla fall. Mara är dock en härlig tjej som växer upp rejält under resans gång. Från en smart tonåring till en vuxen kvinna med känslor och som är beredd att ta ansvar för hela världens överlevnad. Vilken drömroll, va?

Inga kommentarer: