tisdag 17 januari 2012

Nigellas kök av Nigella Lawson

Ja, det är ingen enorm hemlighet att jag är väldigt förtjust i den här brittiska chokladälskaren trots att hon även är väldigt förtjust i rött kött. Det här är inte den enda av Nigellas kokböcker som står i hyllan här hemma, och det är heller inte den jag kommer att använda mig mest av. Det kommer nog för alltid hennes julkokbok att vara.

Ett helt avsnitt ägnar Nigella år kyckling som för henne smakar barndom (och jodå, även lite bittert av dåligt samvete om den inte åtminstone är frigående och ekologisk). Det är överhuvudtaget väldigt mycket kötträtter här, precis som det brukar i Nigellas kokböcker, men en hel del rätt udda sådana som är lätta att kopiera i sojavariant om man skulle vilja. Korvar i bröd t ex. Alltså en hel limpa.
Och efterrätterna och godiset är nästan lika rikliga. Vaniljpudding, Cheesecake med choklad och jordnötssmör, Marmeladsockerkaka och förstås mer med choklad.

Det finns gott om både snabba och mer tidskrävande rätter för både vardag och fest. Musslor i cider är superenkelt men kanske inget man äter en tisdag. BBQ-köttfärssås i bulle är å andra sidan nog inget för nyår. En salig blandning alltså men det är definitivt inte en kokbok jag skulle ge till en vegetarian. Även om det finns en del vegetariska och veganska recept här också. Nej, behållningen för mig är texterna. Visserligen känns den emellanåt lite uppstyltat översatt, men Nigella är ändå en matskribent av rang. Det lyser så tydligt igenom hur roligt hon har i köket och ofta är hon ganska spontan och vardaglig i sina beskrivningar. Som när hon lägger till ”strunta i att rengöra kannan innan du häller mjölk i den, det behövs inte” om det varit mjölblandning i innan t ex.

Det är kul att läsa och vi är fortfarande vänner, Nigella och jag, även om jag hade tyckt att det var roligare att läsa om mer än 1% av hennes matrecept var vegetariska. Det kan ju dock vara så att det kommer i nästa del för Modernista har valt att ge ut den här kokboken i två delar. Nästa del kommer i slutet av april.


Recex från Modernista

4 kommentarer:

a-lo (the book pond) sa...

Jag är också ett Nigella-fan. Har hennes Nigella Express (på engelska) och har lagat massvis med recept därifrån, men det enda som jag tror är vegetariskt är efterrätterna. Å andra sidan finns det ju gott om dem :) Älskar också att läsa hennes inspirerande texter och tror hennes favoritord måste vara luscious.

Anonym sa...

Hejsan Bokomaten

Roligt att du (eller hur nu en anonym blogg bör tilltalas) tycks gilla boken. Lovorden är ju dessutom storsinta för att komma från en köksfuskande sojaälskare. (Lawson i DN-intervju: ”Egentligen tycker jag om allt utom sojamjölk.”)

Såsom varande en av översättarna finner jag viss tröst i att det negativa omdömet om min ”styltiga” insats kommer från en partypingla vars blogg ”är tänkt skall samla anteckningar på böcker för bokprat …” och som i största allmänhet inte har särskilt bra koll på vare sig grammatik eller interpunktion – for starters.

Lycka till på biblioteket!

Per Hasselqvist

Bokomaten.. sa...

A-Lo: Luscious är verkligen ständigt återkommande.:) Har flera av hennes kokböcker, mycket för att jag verkligen tycker att det lyser igenom i hennes texter hur roligt hon har i köket.

Per: Vet du, jag har ju faktiskt pluggat både grammatik och engelsk översättning och vet hur svårt det är att får till känslan i meningarna. Inget ont om dig som översättare, du har gjort ett bra jobb. Min blogg är en hobby där jag valt att strunta i att tänka så mycket på mitt språk för att hålla det vardagligt. Det kan man naturligtvis tycka vad man vill om. Lycka till med fortsatta översättningar!

snowflake sa...

Jag har lagat ett recept till nu, kantfri pizza. Men det dröjer länge innan jag når dina nivåer. :-)