torsdag 19 januari 2012

Glashuset av Rachel Caine – Vampyrerna i Morganville bok 1

Hurra, äntligen lite bra ungdomsböcker med vampyrer, precis så här ska det vara i min mening. Om det mot för modan skulle finnas någon där ute som inte minns eller sett Buffy så kanske ni inte förstår vad jag menar, men det här är rätt mycket Buffy-feeling. Och förresten, om nu någon inte sett så gör det också, rota fram en dvd-box någonstans ifrån, det håller fortfarande.

16-åriga Claire är överbegåvad och har redan fått börja på universitetet. Helst skulle hon vilja gå på Cal Tech eller något annat prestigefyllt lärosäte men hennes föräldrar tycker det är svårt nog att släppa henne hemifrån så istället får hon flytta till närbelägna Morganville för att plugga ett par år innan hon får flytta länge. Om hennes föräldrar hade vetat vad Morganville var för ett ställe hade hon troligtvis aldrig fåt flytta någonstans dock. Här är inte den största faran äldre killar och fester med öl utan det faktum att hela stan styrs av vampyrer.

Claire flyttar in på ett elevhem för bara flickor och redan från början blir hon mobbad och utsatt av de äldre eleverna. När hon blåslagen och desperat efter annat boende ser en annons om ett rum i ett hus i utkanten av staden nappar hon direkt. Hon flyttar in hos Eve som är gothare, Shane som är farligt snygg och Michael som bara är vaken på natten och försvinner mystiskt varje morgon. De fyra bildar ett gäng men frågan är om de kan stå emot både vampyrerna som härjar i staden varje natt, och den populära och våldsamma Monica som styr i skolan och som inte drar sig för att mörda då hon har vampyrernas beskydd.

Vampyr-chic-litt för tonåringar och kanske inte direkt Nobelprismaterial, men vad gör det. Det är rapp dialog, underhållande, oväntade vändingar och karaktärer man gillar. Intelligent chic-litt helt enkelt och jag gillar det skarpt.

Morganvielle vampires-böckerna har blivit väldigt stora i USA och eftersom det redan har kommit ut 11 (tror jag?) böcker i serien så lär det kunna gå snabbt att få ut dem översatta i Sverige. Detta är första boken i serien och del två, Döda flickors dans, har precis kommit ut.

3 kommentarer:

Eli sa...

Jag tycker definitivt Glashuset är bättre än vissa andra ungdomsvampyrserier (som House of Night), men däremot tyckte jag tvåan var sämre en ettan, skrev om den igår. Jag tror jag kommer lägga ner att fortsätta läsa den här serien, faktiskt...

Bokomaten.. sa...

Vet du, jag har läst tvåan också och gillade den med. Inte lika mycket dock, tröttnade lite grand så fortsatte inte med trean direkt men den stårdär hemma. Intetappat sugen helt.:)

Bokomaten.. sa...

House of Night har jag inte pallat mig igenom dock.:) Börja lite men de kändes inte lika kul och de säljer sig självt rätt bra här på biblan i alla fall.