fredag 27 januari 2012

Festlig Fredag



Äntligen ännu en fredag! Ute gnistrar snön och det känns verkligen som vinter. Gärna för min del. Hellre det än bara slask, eller? Även om jag gärna ser vårens inträde något tidigare i år än förra året…

Den gångna veckan har inneburit enormt mycket arbete men också en del roliga diskussioner på jobbet och på twitter..;) Det känns också som att jag toppat önskeläsningen rejält med efterlängtade böcker av både Amanda Hellberg och Elly Griffiths. Nu är det endast jobbrelaterad läsning som gäller för ett tag. Vi har miljötema på skolan och vi behöver massor med klimatsmarta böcker i undervisningen. Jag läser så mycket jag hinner för att kunna tipsa ute i klasserna och även till pedagogerna. Funderar förresten även på att köra en temavecka här så småningom. Tipsa här om allt möjligt jag läst och annat. Vad tror ni om det?

Förra helgen bjöd på musik och fest och denna helg blir inte sämre. Ska på kammarkoncert bl a. I övrigt planerar jag framför allt att ta det lugnt, läsa och vara ute så mycket som möjligt. Känner behovet av solljus nu… Även om det börjar bli ljusare så är det fortfarande kolmörkt på morgonen när jag går till jobbet och lika mörkt när jag slutar och tar mig hemåt. Jag behöver visserligen jobba en del också men det väljer jag att ignorera just idag i alla fall..

Vad läser vi denna sista helg i årets första månad? Och vad hittar ni på?

8 kommentarer:

Hermia sa...

God fredag! Här varvas läsning av drama till min kurs med Houellebecqs Kartan o landskapet (det första jag läser av honom). Helgen blir lugn med planer inför kommande som bl a tillbringas på filmfestival i Göteborg.

Trevlig helg!

ps klimattema här på bloggen känns smart :)

Ordförrådet sa...

Hej och tack för en trevlig blogg! Min helgläsning blir förhoppningsvis Inbjudan till de våghalsiga av Dorothee Elminger och När börjad det riktiga livet av Fredrik Lindström.
Trevlig helg!

Vicky sa...

Här väntas det snö under helgen och det känns kanske inte så jättelockande när vi fått känna på lite sol under veckan som gått.
I helgen läser jag nog italienskt tror jag, men det brukar inte alltid bli som jag tänkt :)

Trevlig helg!

Tant Grön sa...

Här blir det omläsning av Maria Gripes Glasblåsarns barn och kanske en hyllvärmare på det; Vägen av Cormac McCarthy. Men först film och fredagsbubbel!

Cinnamon sa...

Det låter som en trevlig helg.
Idag ska jag hjälpa en kompis att flytta. Så har jag hunnit städa. Mycket mer blir det inte idag.
Imorgon ska vi hem till en kompis på middag så förhoppningsvis hinner jag läsa lite innan. :)

Hanneles bokparadis sa...

kul med konsert, men inte förrän nästa helg

Jenny B sa...

Vad härligt att gå på konsert!

Jag längtar jättemycket efter att läsa vidare i både Douglas Coupland-boken jag håller på med och senaste numret av Filter.

Mycket bra idé att få extra solljus, den skall jag också följa!

Bokomaten sa...

Så himla mycket kul ni läst i helgen! Är speciellt förtjust i Coupland, Jenny.

Kul med nya namn här också! Vad varierat alla läser! Allt från Houellebecq till Fredrik Lindström! Inte läst något av H heller, Hermia. Kanske skulle krävas en kurs..

Min konsert var jätterolig, hoppas din utehelg också blev skön, Jenny! Och att flytten gick bra, Cinnamon! Och att du inte blev insnöad, Vicky!=)