fredag 6 januari 2012

Farlig Fredag


...och det var fredag den trettonde dagen. Och även årets första fredag. Undrar om det är dubbel otur att det är trettondagen när det är fredag eller om det helt enkelt inte räknas. Hoppas på det senare då det ju faktiskt är fredagen den trettonde även nästa fredag... Hittills har det varit en ganska ofarlig fredag dock. Solen lyser och katterna är mer keliga än någonsin hemma. Igår var det värre, då hade jag sönder i princip allt jag rörde vid så därför har jag fattaat beslutet att för att vara på den säkra sidan så ska den här dagen spenderas på ett så garanterat ofarligt sätt som möjligt. Inget städande, tvättande eller någon mer avanserad mat än tacos. Sveriges nationalrätt på fredagar verkar det som.

Jag ska inte ut och springa, jag ska inte spendera pengar eller ut och åka men om man ska tro twitter så är detta dagen då man spottar då man ser en granne, kastar julbockar över axeln och skyr pyntade stegar som pesten.

Vad jag tänker göra däremot är att skämma bort mig själv med en läststund utomhus. Är inne på fjärde boken om den lilla kemisten Flavia de Luce. En riktig liten Sherlock i vardande är vad hon är. Vad hittar nio på denna lediga långhelg?

5 kommentarer:

Jenny B sa...

Ah, kan det vara på grund av *tretton*-dagen som jag varit fumlig idag?! Jag höll på att välta och vricka min andra fot när jag stod still helt lugnt, och på Konsum tappade jag en Keso så den gick sönder. :( Men lasagnen jag lagade blev jättegod, jag hoppas på tur för mina matbröd och hallongrottor, och i övrigt skall jag stanna inne med goda böcker och en ständig ström av tekoppar!

Ha en fin helg!

Hermia sa...

Hittills är det snubbelfritt uppe i Västerbotten där jag är på besök hos svärföräldrar osv. Dagen inleddes med ett mysigt kyrkobesök, sedan har jag stulit till mig lästid i kökssoffan - 1/3 av Anna Karenina är snart slut- och snart väntar lek med små vänner. Full fart på ett my lugnt sätt.. Håll i er så det inte blir fler stukade fötter och trasiga saker!

Trevlig helg!

a-lo (the book pond) sa...

Oj, jag har liksom missat hela den här skrock- och fummelgrejen idag - och inte har jag sett/läst någon Shakespeare heller. Har tydligen inte alls någon känsla för det här med traditioner...

Har spenderat halva dagen på 1-årskalas hos systerson och mer släktträff blir det imorrn. Helt värdelöst för lästiden är det ju, men man får väl försöka se något annat mervärde med det ;)

Evalinn sa...

Läsa, blogga, skriva. :-) Önskar dig trevlig läs-helg!

Bokomaten.. sa...

Jag hade en relativt lugn fredag utan missöden ändå.:) Gjorde även jag lasagne och hallongrottor.:) Blev så sugen när jag läste din kommentar, Jenny!

Hoppas ni fick läst lite i alla fall i övrigt, jag plöjde mig igenom lite deckare så är nöjd som en katt.:)