måndag 23 januari 2012

The dead girls´ dance av Rachel Caine

Nästa del i serien om vampyrerna I Morganville är inte mindre läskig än den första. Claire har övertalat sina föräldrar att stanna på högskolan i Morganville och få bo kvar i huset tillsammans med Shane, Eve och Michael som är fast i huset som spöke. I slutet av bok ett blev Michael huggen av Shanes pappa som anlänt till staden med ett mordbegär utan dess like. Då vampyrerna är ansvariga för Shanes mammas död så brinner han av hämndbegär. Tillsammans med sitt motorcykelgäng har han anlänt till Morganville i syfte att döda så många vampyrer de bara kan, vilket ställer till problem för Shane, Eve, Michael och Claire som just slutit fred med vampyrerna efter en enorm uppgörelse.

Det tar hus i hel-e skulle man kunna säga för de vampyrer som bor i Morganville är inte några man vill göra sig till ovän med i första taget. Ungdomarna vet att motorcykelgänget inte har en chans att vinna i slutändan och de riskerar döden allihop om de samarbetar med dem, men om de går emot motorcykelgänget är deras dagar också räknade, något Michael får erfara direkt.

Min förälskelse i Morganville börjar avta lite nu efter två böcker men det är fortfarande bra och jag kommer definitivt ge mig på bok tre också, men kanske ta en liten paus nu. Det är verkligen kamp på liv och död hela vägen genom den här boken och ungdomarna blir ofta tvungna att spela dubbelspel för att överleva och ibland även gå emot varandra. Mitt i allt detta helvete går vanliga ungdomar fortfarande å collage, intet ont anande, anordnar fester och oroar sig för kurser. Och mobbar varandra nästan in till döden. För borgmästarens dotter, Monica, är fortfarande kvar och inte alls förtjust i hur Claire förödmjukat henne inför folk då hon inte direkt kommer att vinna några stipendier för framstående studieresultat.. Det har också framkommit att Monica är den som är ansvarig för Shanes lillasysters död, något hon enbart ser som en tråkig incident men inget att hänga upp sig på. Monica drar sig inte för mod, våld och att anordna fällor för Claire i hopp om att hon ska bli våldtaget, men trots att hon är borgmästarens dotter går inte ens hon säker när det totalt bindgalna gänget motorcykelknuttar nu drar in i stan i jakt på blod.

Jag gillar det här så himla mycket. Det är rappt, kul och rejält blodigt och ändå med så väldigt mycket känsla. Väldigt mycket Buffy faktiskt. Även om historien segar till sig en del när det helt enkelt blir för mycket actionjakt utan att man egentligen får veta så mycket mer intrig. Något många säkert gillar i och för sig. Dessutom blir det nästan lite för invecklat när man aldrig riktigt vet vem man kan hålla i handen när det blåser. Även om jag egentligen gillar det. Bara det inte vänder för snabbt så gillar jag att man aldrig riktigt kan lita på någon och inte vet vem man kan komma att dra nytta av.

Oerhört smart vampyr-chic-lit för tonåringar men som håller även om man är dryga 30..

Denna bok har även precis kommit ut på svenska och heter då "Döda flickors dans".

3 kommentarer:

Eli sa...

Jag börjar undra om det inte är en helt tokig översättning (har ju läst de här på svenska) för det känns nästan som att vi har läst olika böcker :) Jag gillar vampyrerna i tvåan, men jag hängde upp mig något enormt på att det hela tiden påpekades att Shane och Michael betedde sig på ett visst sätt för att de är *killar* - och vice versa. Jag tycker också beskrivningarna av Eves gothkläder blev galet tjatiga. Är det bättre i originalet tro? (Eller så kanske det bara är jag som hänger upp mig ;) )

Bokomaten.. sa...

Vet du, jag funderade också på det när du skrev innan att du tyckte mycket sämre om tvåan än ettan. Jag tror att det kan vara lite som du säger, att stereotyperna framstår mycket tydligare i den svenska översättningen. Däremot så TYCKER jag att kanske främst kilarna är just lite stereotypa, men kanske inte enbart för att de är killar. Och egentligen stör det miig heller itne så mycket om en del karaktärer är lite ensidiga om det finns många olika karaktärer med så att man ändå får lite olika bilder. Huvudpersonen Claire gillar jag och hon har fortfarande både lite mesiga sidor och lite kick-ass i sig som jag gillar.:)

Eli sa...

Ja, Claire gillar jag också ganska mycket. Det känns ju i alla fall som att om jag ska fortsätta läsa så läser jag nog trean på engelska...