måndag 9 januari 2012

Bröd hemma: Bakrecept som fungerar i ditt kök av Mette Ankarloo

Jag tycker vi kickstartar året med en kokbok, eller vad säger ni!? För ett nytt, hälsosamt liv! Det är väldigt många i min bekantskapskrets som börjat baka surdegsbröd och gärna gör det rätt ofta. Mest män men även en och annan tjej. Jag tror att de verkligen skulle gilla den här boken för lite inspiration. Merparten av recepten är nämligen faktiskt på surdegsbröd känns det som. Jag som inte riktigt har hoppat på suredegstrenden (annat än att jag mer än gärna äter) hittar färre recept men fullt tillräckligt. Bl a ett mumsigt på råg- och sesambaguetter och ett riktigt gott med salvia och chili. Roligt tycker jag det är, att hitta recept på smörgåstårtebröd (och sedan även på smörgåstårtan), flera pizzarecept och på slutet lite goda tillbehör. Rekommenderar den röda aubergineröran. Men så är jag också löjligt svag för aubergine...

Boken inleds med lite råd och tips. Bla annat att det inte alls behövs så mycket jäst i brödbak som man kanske skulle kunna tro. Bara några små ”ärtor”. Vissa bröd ska man heller inte dömma ut om de inte smakar super när de är nybakade. Vissa bröd blir nämligen godare om de får ligga till sig lite. Super tycker jag som ofta har bröd liggande en vecka innan det blir uppätet.
Som vanligt när det gäller kokböcker från Kakao är den väldigt snygg med matta sidor och stora färgbilder med närbilder på bröden. Eftersom det faktiskt är en kokbok som bara handlar om en sak (bröd) så känns den också lagom omfattande med sina 50 recept.

Tror surdegskillen skulle gilla att få den här som sagt, men även den som vill börja baka mer eget bröd istället för att köpa. Det är roligare att äta egenbakat och man slipper fundera på tillsatser. Även om det det en stund att baka förstås så det är inget jag gör två gånger i veckan direkt.

3 kommentarer:

Emmas Bokhylla sa...

Min sambos familj har haft bageri, och hela familjen hanterar surdegen med ena lillfingret (pa de andra fingrarna har de wienierbrod, chokladtartor, bakelser, muffins etc i alla evighet) och sjalv fattar jag (nastan) noll. Dock tycker de om att lasa och standigt fornya sig och fixa. For oss nere i afrika har det har kommit av sig, men vi skulle verklgien behova en kickstart, jag saknar det och vill ocksa lara mig! Det har later alltsa som en perfekt bok!

Bokomaten.. sa...

Alldeles lagom för Tanzania då med andra ord!=)

Calliope sa...

Blir mycket frestad att köpa denna - jag gillar ju bakböcker (och själva bakandet också, förstås). Den här verkar ha många roliga recept!