måndag 12 december 2011

Kokboksmåndag: Hemlagad skräpmat

De senaste veckorna har jag ätit en förfärlig massa skräpmat faktiskt. Anledningen? Den här oerhört fina kokboken, Junk Food av Liselotte Forslin. I ärlighetens namn är det nästan uteslutande köttrecept här, men som inspiration funkar den ändå utmärkt. Och alla tillbehör funkar ju ändå. Jag har gjort Pommes Frites, ham(bön)burgare, falafel, en ruggig massa pizza och tacos varje fredag. I det fallet är jag knappast unik, men det har varit oerhört kul att piffa upp tacosen lite och bryta ingrodda vanor. Inte så svårt men det är inspirationen man är ute efter här. Och riktigt roligt har det varit att laga den mat som man annars ser på som skräpig snabbmat när man inte hinner med något annat. Att göra sin egen pommes är faktiskt att rekommendera. Gott, enkelt och nyttigare än köpt pommes frites. Dessutom känner man sig lite lagom syndig så där som käkar burgare med dressing. Men man kan ju välja hur nyttigt/onyttigt man gör rätterna också när man gör dem själv hemma. Mörkt bröd funkar också till burgare om man så vill, tex.

Bilderna här i är fullkomligt underbara och man blir verkligen inspirerad att sätta på lite 50-talsrock i bakgrunden och ställa sig vid spisen. Det är också de kokböckerna jag brukar gilla och använda mest. De som inspirerar mig och som är roliga att bläddra i, även om man inte ska laga till något just då. En riktigt snyggt designad kokbok med rätter och recept som man kanske inte brukar tänka på som hemlagat. Tror många skulle uppskatta att bläddra i den här i jul. Kanske något för Amerika-resenären också eftersom bilder och design är uppenbart inspirerat av amerikanskt 50-tal. Det känns som att kliva in i en amerikansk diner när man öppnar den här kokboken. Till helgen tänkte jag testa att göra både tortillabröd och pitabröd och käka falaffel kan jag meddela. Lätt att göra juligt med rödkål och kanske lite grönkål också om man skulle vilja det. Det LÄR ju bli godare än färdigköpt, även om det inte direkt går lika snabbt..

Tack till Kakao för recex.

1 kommentar:

a-lo (the book pond) sa...

Gud, vilken bra idé och vilken härlig kokbok! Är verkligen för det här med att domesticera skräpmaten :) Vi gör alltid vår egen majo och har t.ex. gett oss på fiskpinnar också (inget för en vego, jag vet), men har inte vågat ta steget till pommes frites (har ingen fritös) och tortillas!? Berätta hur det gick sen!