måndag 19 december 2011

Kokboksmåndag: Allt om mat: Julkokboken

Jag hör till dem som har flera kokböcker, bara med julmat och julgodis. Om jag inte hade haft det så hde det nog räckt med att köpa den här. Här finns klassikerna, som de flesta har. Julskinka och vörtbröd och olika sorters sill. Här finnns efterrätter, godis och nyårslyx men också lite nytt och grönt som kryddkokta bönor med mandel och dadlar.

Hela boken är uppdelad efter de olika högtiderna i december. Adventsmys, Lucia, Jul, Mellandagana, Nyår osv men sedan har varje kapitel flera underkapitel. Julafonens är t ex Julaftonsfrukost, Stora julbordet, Grönare jul, Enkla julen för två och julmaten från Europa. I ärlighetens namn finns det nog bättre kokböcker om man äter vegetariskt/veganskt, men det finns ändå en del recept här ändå och jag gillar förslagen för den lilla julen och nyårsaftonen. Även där finns nämligen förslag för2-mansfirande. Kan inte annat än gilla att de förslår afternoon tea på juldagen också. Perfekt ju!
På slutet finns en kalender för när man kan göra (och äta) allt och registret är överskådligt och bra.

På det stora hela gillar jag det här. Vackra bilder med mycket stämning, det snålas inte på recepten och det ärvarierat. Om något så hade det gärna kunnat få finnas fler gröna recept och kanske ett alternativt register på slutet där man samlat liknande recept under olika rubriker. Alla godis- och kakrecept under en t ex, men man hittar relativt lätt ändå. Boken är också så stor att man behöver rejält med plats för den på bordet, något jag i alla fall inte har när jag bakar. Då behövs all avställningsyta. Men den känns å andra sidan lite lyxigare med sin stora storlek.

Inga kommentarer: