torsdag 1 december 2011

Knockad av en outsider

Outsider av Torbjörn Flykt

För 10 år sedan läste jag en bok som jag hade fått rekommenderad. Jag hade hört att den hade vunnit både Augustpriset och att den utspelade sig mycket i Malmö så jag blev väldigt nyfiken. Jag älskade den. Den boken var naturligtvis Underdog och trots att Flykt är äldre än jag och att den utspelade sig i en helt annan tid än min så fick Flykt mig att identifiera mig väldigt mycket med huvudpersonen Johan Kraft. Den boken slutade någonstans där mitt eget liv tog vid. Boken handlar ju om Johans uppväxtår och jag hade själv bara precis börjat plugga sedan ett par år tillbaka.

Outsider handlar för mig om åren som följer. Studietiden, att bli vuxen, skapa sig ett eget liv och en egen identitet. Det är som att läsa om mina egna senaste 10 år. Visst, allt stämmer inte. Jag har inte pluggat juridik, som Johan Kraft gör, men det är inte detaljerna som gör det, samtidigt som det är just dem som får mig att fnissa och nicka igenkännande. Studentlivet har inte förändrats mycket sedan 80-talet. Även om jag inte alltid känner igen mig själv så kommer jag ofta tänka på folk jag träffat i olika sammanhang.

Dessutom drar Flykt ofta paralleller framåt i tiden. Det är en Johan i nuet som tänker tillbaka och berättar om sina år som ung student, som nyutexaminerad jurist och kärlekssökande ung man. Det är med dagens ögon han ser tillbaka och han refererar ofta till aktuella händelser som han finner likheter med i sitt förflutna och det gör det ännu mer verkligt. 30 november-demonstrationerna på 90-talet finner likheter i dagens rasistiska strömningar och Ny Demokrati liknas vid Jimmy Åkessons framfart.

Hans familj förändras också. Den alltid så smarta systern Monika blir med barn och dumpar studierna och plötsligt får de en fostersyrra på halsen då en av deras vilda kusiner flyttar in i hemmet i Malmö för att hon ska komma hemifrån och få en nystart i skolan.

Jag blev helt golvad av Outsider. För min del hade Flykt gärna kunnat få Augustpriset en gång till. Jag kunde inte sluta läsa och bara gapade av igenkänning emellanåt. Förmodligen beror det på att jag själv bara nätt och jämnt avslutat min studietid och bott i Malmö och därför känner igen gatunamn mm, men också pga de nutida referenserna. Och jag hoppas att många andra kan läsa och känna identifikation med Johan Kraft ändå. För väldigt mycket skiljer sig som sagt från mitt liv, men Flykt får mig ändå att liksom känna igen mig. Jag lever Johan Krafts liv när jag läser det. Det är så levande beskrivet.

Jag undrar om Flykt kommer att komma med en ny bok om 10-15 år som handlar om Johans karriärs- och familjeliv ända in i medelåldern. Kanske kommer Johan 55+ se tillbaka på sitt liv och sina val ännu en gång. Inte mig emot.

12 kommentarer:

Pomergranate sa...

Hej kära Bokomat och grattis, grattis till det äkta ståndet!

Vi fick en fin bröllopsdag med klar höstluft och sol. Såg att du vigdes in Florens...det låter helt underbart. Ska ta och läsa i kapp om din amerikaresa också...

Lite bokrelaterat: Min ibook just nu är Carol Goodmans The Sonnet Lover, utspelar sig till största delen i en villa utanför Florens -väldigt trevlig faktiskt även om jag ser att du har din läsning planerad fram till jul :-) Jag måste bestämt ta och läsa Outsider...även jag tillbringade ju mina studieår i Lund på det glada nittiotalet...

Bokomaten sa...

POMEGRANATE! Där är du! Gratulerar själv!!! Och menar du att Carol Goodman har skrivit en bok om Florens? Jag fick precis själv "Arcadia Falls" med posten och är lite i valet och kvalet om jag ska börja på den innan reseten dimper ner.:) Måste ju bara beställa The Sonnet Lover också nu!

Hade jag fått välja helt fritt när vi skulle gifta oss hade jag också valt hösten men ibland får man helt enkelt anpassa sig efter när man kan få semester.. Vad roligt att ha dig tillbaka i cyberspace!

Fru E sa...

Så nu har du läst! Och så entusiastisk du är! Själv var jag lite mer dämpad i min eufori, även om jag gillade (men du har ju förstått hur kräsen jag är, svarade precis på din kommentar på min blogg ;-) Har precis skrivit en kommentar på Emmas bokhylla. Hon har just avslutat Underdog och vi konstaterade båda att trots att vi är lite yngre än Johan så finns det en hel del igenkänning. Snart är det fredag! :-)

Bokomaten sa...

Jag läste faktiskt ut för ett tag sedan men har inte kommit mig för atts kriva om den förrän nu. Mycket annat ivägen.:) men jo, för mig var det ett slag i maggropen så mycket jag gillade det här även mo jag inser att jag kanske inte hade varit lika positiv om jag inte hade haft så många punkter där jag kände igen mig. Hoppas verkligen att Flykt skriver mer om Johan Kraft i framtiden.

Hermia sa...

Vilken härlig läsupplevlse du beskriver! Grattis till den!
Jag gillade jättemycket Underdog, som jag också läste med igenkänning. Tänker på den ibland, på hur himla bra den är. Nu blir jag förstås väldigt lockad av hans nya knockande.

Jenny B sa...

Jag tycker att Torbjörn Flygt är en av de bästa skildrarna av den senaste generationens Sverige. Jag är jätteglad att höra att han fortsätter att berätta om Johan! Fastän jag knappt har varit i Malmö kunde jag också känna igen mig i stämningen. Jag ser fram emot att läsa Outsider!

Emmas Bokhylla sa...

Vilket sammantraffande, jag har PRECIS last Underdog (laste ut den i onsdags!) och angrar att jag inte laste den nar jag forst kopte den - da laste jag nog 3e aret och igenkanningsfaktorn hade varit annu hogre an vad den ar i dag.... Underbart att hora att Outsider ar lika bra, jag ser verklgien fram emot att lasa den!

Jessica (ord och inga visor) sa...

Jag har faktiskt fortfarande inte läst torbjörn flygt och inte varit så lockad av det heller, förmodligen för att jag tänkt att det är 1. barndomsskildring (dvs ofta tråkiga, särskilt om de handlar om svensk medelklassuppväxt med spela fotboll etc, det värsta jag vet att läsa om) och 2. något som inte är för mig, så att säga. Men jag har alltså tänkt fel? Hmm, kanske borde ge karln en chans ändå.

Evalinn sa...

Kul att du gillade den. Jag har inte läst den en, men gillade Underdog.

Bokomaten sa...

Jessika: Underdog handlar verkligen inte om någon medelklassuppväxt, snarare om ett typiskt arbetarhem. Sedan går visserligen bokens huvudperson vidare och pluggar på universitetet, men hans barndomsvänner följer inte direkt med. Inte så mycket fotboll heller dirkt vad jag minns. Det är det definitivt inte i Outsider i alla fall.

Vad roligt att du just läst Unerdok, Emma! Måste surfa in och kolla vad du skriver!

Anna sa...

Nu har jag läst och gillat, jag blev inte riktigt knockad men helt klart läsavärd.

Lotten sa...

Jag har precis läst Outsider, men är inte lika begistrad som du. Är i princip jämngammal med bokens Johan, och mycket kan jag relatera till i tidsmönstret (allt från musiken de spelar till de politiska strömningarna). Men jag tycker ändå att boken inte når Underdogs standard. Det blir på något sätt för mycket...