torsdag 22 december 2011

Jan-Boris Möllers modifierade vegbullar


Vi kör ett recept till tycker jag. Det här receptet är en klassiker här på bloggen. Kollade bakår och insåg att jag publicerade 2007, 2008, 2009 men inte 2010 då jag gjorde ett litet uppehåll. I år blir det en modifierad variant. Jag upptäckte nämligen till min stora lycka att om jag bytte ut äggen i det här receptet mot 2-3 kokta mosade potatisar så blev de inte bara veganska, de blev dessutom oerhört mycket enklare att göra. Då slipper man nämligen mellanmomentet med att KOKA dem innan de steks som det står i originalreceptet. Nu kan man rulla och steka direkt istället. Vilken effektivisering! Så här är det;

Jan-Boris Möllers modifierade vegbullar

Mitt recept är för storkok så jag omvandlar lite för att få ner volymerna. Reserverar mig för att proportionerna kan bli lite udda. Du märker själv hur kladdigt eller torrt det blir när du arbetar med dem så det är bara att anpassa.

Ca 40-45 bullar

125 g skorpmjöl (ca 1/4 paket)
1,5 dl vetemjöl
2-4 kokta potatisar, beroende storlek
salt
peppar
¼ tub tomatpuré
¼ tub slottssenap
¼ burk herbes de provance
1 gul lök

Blanda alltihop i en stor bunke. Det skall vara ganska mycket salt och peppar i. Rulla ”degen” till bollar och lägg i stekpanna. Stek som vanliga köttbullar tills de får färg och lägg sedan upp på ett fat med lite hushållspapper som får suga upp det värsta flottet. Går att äta direkt eller förvara i frysen i flera månader.:) Då är det bara att värma upp i ugn så smakar de mums igen.=)

5 kommentarer:

Maria sa...

Det låter jättegott! Jag kan tyvärr inte äta tomat, så jag undrar om du har något tips på vad man kan ersätta tomatpurén med i det här receptet? Oftast brukar jag bara utesluta tomat, men i just det här receptet gissar jag att tomatpurén behövs för att smeten inte ska bli för torr.

Bokomaten.. sa...

Testa med mild paprikapuré. Finns i många affärer nu för tiden också. Inte ajvar då utan paprikapuré. Om du inte hittar det så testa med mild ajvar ändå. Bir ju helt annan smak förstås men tror det kan bli gott ändå.

Cecilia sa...

Foodz på Bokomatenbloggen! Hurra!

Jag satt och kollade din gamla julkalender häromdagen (hamnade där av en slump men kände förstås genast igen mig :)) - massor av gott!

Bokomaten sa...

Heh, vad kul!:) Jag har kört julkalender tre år, men har inte orkat i år. Så många andra som kör kalendrar istället som man kan titta in hos.:) Cupcake-kalendrar t ex.;)

Maria sa...

Tack för tipset, ska kolla efter paprikapuré!