torsdag 15 december 2011

The Christmas Cookie Club av Ann Pearlman

När jag köpte den här boken visste jag inte vilket fenomen den tydligen blivit I USA. Överallt har det startats kakklubbar och Ann Pearlman har kommit ut med en cookie club cookbook också. Handlingen är relativt enkel. Varje år träffas tolv kvinnor den första måndagen i december för att byta kakor med varandra. I år är två av medlemmarna bortresta, men har bidragit med sina kakor och historier ändå. Varje kvinna måste berätta en historia kring sin kaka. Varför man valde att göra just den kakan, hur det gick till, om man fick hjälp av barnen osv. Det förvandlas till historier om kvinnornas liv. Någon har valt en hälsosam kaka efter att ha börjat tänka på hälsofrågor då hon just adopterat ett barn efter åratal av sorg över sin barnlöshet. Någon tänker på fred och bakar kakor som knyter an till andra religioner och kulturer osv. Varje kvinna berättar sin historia om rasade äktenskap, förlorade barn, jobbutsikter som inte gått som planerat och kvinnorna knyts samman.

Reglerna för klubben är enkla. Alla tar med kakpaket till alla + ett extra till välgörenhet. Alla tar även med en bufférätt till kvällen och en flaska vin. Kvinnorna dricker, dansar, tjoar och gråter över varandras lycka och olycka och mot slutet känner jag mig rätt full av Operah och amerikansk feel good… I princip byggs boken upp så att varje kvinna får ett kapitel då vi får ta del av hennes liv, men de vävs också ihop eftersom de är vänner, som umgås annars också.


Till en början tycker jag det känns lite för ytligt men historien djupnar faktiskt och blir inte fullt så slibbig som jag misstänkte att det skulle kunna bli. Det är realistiska kvinnor som fått hantera mer än sin beskärda del av livet. Åldersspannet sträcker från unga kvinnor i starten att bilda familj till de som väntar sina första barnbarn. Konceptet blir dock lite tjatigt och mot slutet är jag så trött på allt ältande och hur fina de är som tar hand om varandra. Recepten som medföljer är ett roligt inslag, men vanligt i den här typen av böcker. Eller Bake Litt, för att citera en annan bloggare. Ett lite anorlunda inslag är dock att varje kapitel avslutas med en text om någon av ingredienserna. Vanilj, kanel, choklad, ingefära, mjöl, smör osv avhandlas. Både historia och lite om karaktären i kapitlets förhållande till ingrediensen. De kanske minns hur de som barn fick vara med i köket och hur det alltid luktade kanel.


Njae, det är mycket julmys för pengarna visserligen, men lite för mycket för mig. Jag står inte ut med för mycket systerskap, ens i juletid. Det är inte dåligt, men jag blir sugen på en rejäl mordgåta som motvikt. Jag kan uppskatta sådana här filmer, men då varar de oftast inte mer än två timmar. Att spendera en vecka i kakklubbens sällskap blev lite sockeröverdos, som sagt. Däremot blir jag väldigt sugen på att baka. Jag brukar alltid testa något recept i alla fall när jag läser böcker med receptbilaga, men inte gjort det den här gången. Mycket tips till julbaket dock så kanske blir en nötkaka eller två till helgen.

Boken har förresten kommit ut med hela tre olika omslag trots att den ändå är ganska ny. Vilket tycker ni är finast?

5 kommentarer:

Helena (Dark Places) sa...

Åh, jag som läser allt i jullittväg, ju sliskigare, desto bättre! Tack för tipset! Är dock extremt ointresserad av att baka (äta bakverk går dock bra...). Det sista omslaget var nog finast men ettan och tvåan kändes mer passande för boken.

Bokomaten sa...

Jag håller nog med om att det sista omslaget är finast. Jag har nummer ett i min bokhylla men tvåan känns nog mest jul-litt.=) Billig var den på Book Depository, typ en 50-lapp.:)

enligt O sa...

Håller med dig om att filmer av detta slag brukar vara bättre, men det verkar ändå vara en söt bok. Detta trots att jag aldrig bakar själv. Och ja, trean är finast, det första passande och det andra trevligt juligt.

cecilia sa...

Lustigt så olika omslag! Min uppfattning har färgats av ditt omslag, och det stämmer lite med hur du beskriver boken. Så OM jag läser den här (vilket jag möjligen skippar till förmån för den läshög jag redan äger) ska jag välja ett annat omslag och se hur det stämmer :)

Skitintressant det här med omslag.

Emmas Bokhylla sa...

Julknarkare som jag ar, det har later alldeles perfekt! ;-)