onsdag 28 december 2011

2011 års bästa...

Ja, ett år är till ända och snart stundar ett nytt, fyllt av snackisar, skandaler, blogghändelser och personliga upplevelser. Men innan vi börjar fokusera på 2012 är det dags att sammanfatta året som gått. Så här är den. Listan över

2011 Års bästa...

Barn- och ungdomsbok: Kapitulera omedelbart eller dö av Sanne Näsling. Lite synd att sätta här för jag tycker verkligen man bör läsa även om man passerat tonåren! Se så, iväg till biblioteket nu!

Biografi: Auto da Fay av Fay Weldon. Även om typ alla andra lär använda initialerna KOK här... Kvinnan har verkligen humor. Och har levt ett så otroligt spännande liv!

Bokhylla: Den här

Blogghändelse: Ja, alla underbara träffar i all ära, men 2011 var året då bokbloggarna gifte sig. Bokbabbel, Bokhora-Jessica, Miss E, Lingonhjärta och flera andra knöt hymnens band. Med tanke på att jag vet att även ett antal bokbloggarförlovningar outades så misstänker jag att vi kan komma att se en del bröllopsbloggande även under 2012.

Bokrelaterade pryl: Kindle. Även om jag skaffade mig en Ipad så är Kindlekramarna i bloggvärlden MÅNGA och det är NÄSTAN så jag känner att min padda inte är nog..!

Debutant: Elin Grelsson med Du hasar av trygghet. Jag vet inte vad jag hade förväntat mig, men inte det här i alla fall.

Fackbok: Äta djur av Jonathan Safran Foer. Minns ni Kött-Babel..?

Filmatisering: Ja, både En dag och The Help blev film under 2001, men ärligt talat har de inte en chans för DET BLIR INTE FLER HARRY POTTER-FILMER! Vi grät floder och Harry Potter and the Deathly Hollows II är således årets mest klockrena filmatisering av en bok.

Fredag: Min första fredag som fru! Heja #brud2011!!

Författare: Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Vem hade någonsin kunnat tro att mannen bakom "Jaktsäsong" och "Bekantas bekanta" skulle bli Augustprisnominerad för en witch-litt för tonåringar??

Förlag: Printz publishing som nästan kvalade in under årets snackis också. Vilken Energikanin hon är, Pia! Hoppas det blir fler bestsellers 2012.

Grafiska roman: Ja, det har ju inte blivit många men The Night Book Mobile av Audrey Niffenegger rullade ju runt i bloggvärlden i början av året.

Kokbok: Systrarna Eisenmans mingelmat tog bara nästan hem priset. För den kokbok JAG anävnt mest är mycket oväntade Stora Soppboken! Även om den inte kom iår så köpte jag den i våras.

Litterära upplevelse: Hemmingways hus (tveklöst med alla de katterna) med Louisa May Alcotts hus som bubblare. Blev förresten många hus, besökte även Dantes födelsehem.

Nya upptäckt: Elly Griffiths. Svårt att förstå att jag inte läst hennes deckare tidigare. Nu väntar jag med spänning på bok 4.

Ord: Boblmaf. Samlingsord för bokbloggarmaffian. Kan sätta skräck i vem som helst i grupp, men är oftast en väldigt kramgo och trevlig samling som gärna kärleksbombar varandra och inte skäms för ocensurerade hyllningar av favoriter. Bubblare: Boksmälla och aka-porr. Boksmällan kan drabba dig med full kraf efter ex bokmässan och aka-porr är ett namn på alla de där böckerna i skolmiljö som så många av oss älskar. Se årets utländska bok.

Pressutskick: Döden på en blek häst av Amanda Hellberg Liljekonvaljedoften hänger fortfarande kvar i min garderob. SUPERbra böcker också, del tre om Maja Grå kommer i januari och jag har förhandsbeställt. PEPPEN!

Resa: Niagarafallen, är det bröllopsresa så är det.

Snackis: Ja, här kommer han, Knausgård. Ett enormt egoprojekt som visserligen startade 2010 men som präglat 2011 som bara den. Även om man inte läst.

Svenska bok: Outsider av Torbjörn Flykt om bok som kom i år. Ladies av Hakelius om bok jag läst i år men som publicerats tidigare.

TV-händelse: Daniel Sjölin avgår! Och frågan på allas läppar är förstås vem som tar över som programledare för Babel..

Twittrare: The Queen of twitter, skulle kunna vara @QueenOfelia (som även hon gjort en underbar lista över årets händelser, kolla in den) men är naturligtvis ginhaggan nummer 1, Englands Drottning.. av twitter. Elizabeth Windsor @Queen_UK som 2011 även gav ut boken Gin O´Clock.

Utländska bok: Svåååååååårt! Ingen given vinnare faktiskt. Själv läste jag bl a Den hemliga historien av Donna Tartt så även om det inte är en bok som är ny för 2011 så får jag nog välja den ändå.

Överraskning: Tomas Tranströmer får Nobelpriset i litteratur. Det förväntade jag mig verkligen inte!

Nyårslöfte: Att skriva kortare inlägg. Jag har så oooerhört svårt för att fatta mig kort men 2012 ska bli året då Bokomaten skräder orden. Få se om jag lyckas hålla det bättre än de senaste årens löfte om att läsa mer hyllvärmare.. Det blev en del 2011, men definitivt fler nya böcker.

Det var mitt 2011, hur var ditt?

18 kommentarer:

Hermia sa...

Vilken fin sammanställning!
Om mitt 2011 tänker jag när jag läser den att jag varit helt off :)
Har inte skaffat läsplatta, bara läst en av böckerna (men den jag läst är Tartts!), inte varit på ngn stor bokbloggarträff och inte gift mig (inte i år i af)...
Men det har ändå varit ett fint bokår. Några bilder därifrån senare, hos mig.

Gott nytt år, kära Bokomaten!

a-lo (the book pond) sa...

Tack för att du orkade skriva en tredje gång! Mycket rolig läsning, trots att jag varken gift mig (iofs en sak jag var först med bland boblmaf för en gångs skull) eller läst någon av böckerna förutom Den hemliga historien.

Tack för 2011, vi ses och hörs nästa år!

Mrs E sa...

En sådan rejäl lista, kul att läsa! Och så fanns ju lilla jag med i den också - hurra för #brud2011!

Bokomaten.. sa...

Ja, till slut blev listan klar i alla fall. Igen. Tycker vi har flera föregångar i bokbloggarmaffian vad gäller bröllopstrenden, både du a-lo och Hermia t ex. Kulminerade bara i år med bl a numera Mrs E.:)

Och vad roligt att jag inte var ensam om att läsa Tartt i år! Kul att det inte måste nyhetshetsas hela tiden.

Ska bli kul att titta in hos Hermia också senare! Kanske finns där bl a samma tecknade bild som du har som presentation...?

Cecilia sa...

Finfin och mycket underhållande lista. 2011 i ett nötskal =)

For what it's worth so uppskattar jag av rent egoistiska skäl att fler än jag har svårt att fatta sig kort. Det är ju så mkt man vill säga. Och läsa. Så förkorta inte för min del =) Men jo, jag vet, det tar tid att skriva långt.

Lingonhjärta sa...

Ojojoj vilket inlägg! Helt fantastiskt fint och bra påminnelser till vad jag vill läsa i år! (Roligt att jag fick vara med också :P)Den där grafiska romanen hade jag också totalt missat. Själv planerar jag att inleda året med Tartt förresten på bröllopsresan.
Sen tycker jag inte alls att du ska fatta dig kortare. Gillar dina härliga inlägg ju.

Ofelia sa...

Yes! Vilken pärla till läsning såhär på kvällen :) Och så mycket jag håller med om! Gillade du "den hemliga historien" tycker jag du ska läsa "den enögda kaninen" just sayin'

Jenny B sa...

Vilken bra lista - relevanta händelser som man nästan börjat glömma, och i bokstavsordning också! Boblmaf, vilket fantastiskt ord. Det kommer att surra i mitt huvud när jag skall försöka somna...

Lotta - hyllan sa...

Vilken bra och fyllig lista :) Jag nöjer mig med att lista årets böcker. Kommer efter nyår.

Jessica (ord och inga visor) sa...

Jättefin läsning! Men neej, jag tycker inte du ska fatta dig kortare. Jag älskar att du ofta skriver långa inlägg, sådant behövs (säger en som är lite likadan)!

Fru E sa...

Kul läsning! Gillar inte nyårslöftet dock. Jag ser gärna att du fortsätter precis som tidigare med dina inlägg. Jag tycker de är alldeles lagom! :) Dessutom gör jag en mental anteckning om att jag måste försöka se till att läsa den där olästa Auto da Fay som ligger i garderoben (!)... När Bokomaten hyllar, så... ;) Gott nytt år och hoppas att vi ses 2012! :)

Fru E sa...

Kul läsning! Gillar inte nyårslöftet dock. Jag ser gärna att du fortsätter precis som tidigare med dina inlägg. Jag tycker de är alldeles lagom! :) Dessutom gör jag en mental anteckning om att jag måste försöka se till att läsa den där olästa Auto da Fay som ligger i garderoben (!)... När Bokomaten hyllar, så... ;) Gott nytt år och hoppas att vi ses 2012! :)

Bokomaten.. sa...

Åh, gott nytt år till er fina människor också! Ska överväga det här med att korta ner mina inlägg.:) Vet att många inte orkar läsa när det blir för långt, hehe. Ibland gör jag det ju inte ens själv.:)

Vad gäller Auto Da Fay tänker jag lite så att detfinns olika sorters biografier. De som är roliga för de mest inbitna av fans ex och de som vem som helst kan tycka är kul läsning. Den här tycker jag def hör till den sistnämna kategorin.

Hanneles bokparadis sa...

Hihi, fin bokhylla :)
Alltid kul med träffar.

Kaffehora sa...

Låter underbart! Jag gillar verkligen Bokomaten;) Gott nytt år!

Jessica (ord och inga visor) sa...

Men jag tycker inte du ska anpassa dig, det finns i alla fall en del som gillar dina inlägg som de är. Själv skriver jag också ofta långt och tänker fortsätta med det, den som vill ha superkorta inlägg får leta någon annanstans tänker jag. Jag läser alltid långa inlägg/texter om innehållet intresserar mig och om det är välskrivet och så är ofta fallet när du håller i tangentbordet. :)

Hanneles bokparadis sa...

Fay Weldon är en spännande kvinna.

Hanneles bokparadis sa...

P.S.
mingelmat köpte jag till dottern, eftersom hon tyckte så mycket om boken.