måndag 21 november 2011

Kokboksmåndag: Vego deluxe av Daniel Rolke

Lyxiga och oumbärliga veganrecept för fest och vardag



En otroligt omfattande kokbok med recept på lite av varje, allt veganskt dock. Den inleds med lite obligatoriska texter innan recepten. Tips på redskap i köket, vad man kan ersätta animaliska produkter med och varför man bör välja veggo. Det kan tyckas tråkigt att alltid ha e här texterna i alla kokböcker, men det är rätt bra att bli påmind om alla argument ibland för man glömmer bort och det är ju trots allt ofta man får försvara sig om man äter vegetariskt. Dessutom tycker jag det är lite trevligt att man får en inledning till sin kokbok, att man liksom lär känna den innan man dyker ner i recepten och börjar testa och bläddra.

Därefter är kokboken indelad i 9 kapitel med 10 olika kockar som tipsar om sina egna favoriter. Det ger boken ett lite annorlunda upplägg och blir lite svårare att hitta i om man vill använda den som ett referensverk, en kokbok att slå i i något speciellt syfte, men som inspiration funkar den desto bättre eftersom varje avsnitt inleds med en intervju med personen som står bakom recepten och det blir rätt trevlig läsning. Det är inget jag plockar ram en tisdag när jag tänker att jag ”ska göra något med blomkål” men gärna när jag har en stund på soffan och vill han något kul att läsa och fundera över vad jag ska göra för något kul veckan därpå eller vill ha inspiration till någon god efterrätt.

Jag hade gärna sett lite fler register. Att man i slutet kanske hade listat alla efterrättsrecept för sig eller bara alla recept i bokstavsordning också, men annars är den enkelt uppbyggd med ingredienserna i marginalen och instruktionerna i löpande text mitt på sidan.

Vego deluxe gör nog inte anspråk på att vala heltäckande å något vis men som inspiration funkarden utmärkt och här finns massor med recept jag inte hunnit testa än, men jättegärna vill ta mig för. Speciellt tårtorna kanske men även en hel del annat. Det är inte enbart enkla recept här i ska man också tänka på, men det är kul att ha något annat att testa på lördagen också. Och jag kommer definitivt göra en el fler gånger. Den enkla smörgåstårtbakelsen med rödbetssallad och avokado t ex och jordnötsgrytan med pumpa.

Passar nog nyblivna veganer bäst eller folk som vill få inspiration till att laga mer veganskt eller få tips på vad de kan göra istället till de där obekväma människorna som kommer på middag.;)

Kokboken köper du hos Djurrättsalliansen för 159 pix.

4 kommentarer:

Cecilia sa...

Som jag förstått det är det här ett välgörenhetsprojekt dessutom. Fast det borde kanske stått i boken isf. Kan ha fel och blandat ihop den med nån annan..
Varje gång du skriver om en bok jag inte har känner jag att mitt kokboksbibliotek har bristande utbud. Nyfiken på hur många kok/bakböcker du har (så jag vet hur många till jag med gott samvete kan köpa :D)

Bokomaten sa...

haha, ingen aning. Fyra hyllplan är det i alla fall. Borde ha en egen bokhylla i köket om vi flyttar någon gång. kanske borde försöka mig på att räkna dem, men det känns lagom dödsdömt. Tror ilnd jag har mer kokböcker än vanlig litteratur, hehe. Men jag läser dem för att det är kul också ju. Som läseböcker.

Miriam sa...

Den verkar intressant, har precis tänkt börja äta mer vegitatisk och veganiskt (ehm heter det så) så det skulle kanske vara nått man kan önska sig i julklapp =)

minastickor sa...

Tack för tipset, behöver mer veganska recept!