måndag 28 november 2011

Kokboksmåndag: Grönt – välja, hantera, tillaga

Av Herman Rasmuson, Nina Westerlind, Gunnar Netz, Pelle Bosta och Isabella Vikberg

Snacka om en kokbok med mycket att läsa! Eller egentligen är väl inte det här en regelrätt kokbok, snarare en bok för aspirerande matnördar. Nog finns här massor med recept, och en hel del med kött och fisk, men det är inte det som är huvudpoängen med boken. Snarare låter den en nörda loss bland rotfrukter och kål och grönt, snöa in på olika sorters potatis, vad som passar till vad, textur, redskap, vad som är bra och sjuka knölar mm.

Det är mycket text och TUNGT! Den tar sin lilla plats i knäet om man ska sitta och bläddra och det är nog så man får läsa den här. För det är mycket information för pengarna. Nästan så man blir lite matt, men samtidigt är det ju jätteintressant och kul, i alla fall om man tycker det är roligt med matlagning och även delarna runt själva tillagningen. Det krävs nästan att man har satt sig ner ordentligt några eftermiddagar och läst den här för att man sedan riktigt ska kunna uppskatta och använda den. För sedan kan man gå tillbaka och kolla upp lite närmare vad man ska göra med sin Bimi (typ av kål, lik broccoli) och vad det egentligen var för något..

Här finns texter om historia, medicinska egenskaper och kuriosa. Man ska ha bra mycket tid för händerna för att verkligen dyka ner i den här boken, men jag vet å andra sidan en hel del som skulle tycka att det var jätteroligt. Om de fick tiden.

Naturligtvis går det att använda den lite som en uppslagsbok redan från början också. ”Ok, lite kul bönrecept som jag inte redan gjort 100 ggr tack.” För ALLT finns med här, och många recept på det mesta också faktiskt.

Det här känns som ett standardreferensverk. Något som bör stå i kokbokshyllan hos de flesta, som man kan vända sig till och slå upp saker i lite då och då. En ”Vår kokbok” med mer info. Har dessutom testat ett par recept som jag verkligen gillade. Inga av ed mer avancerade, som Boston baked beans som tar ett dygn mer eller mindre, men stuvade bönor, vinägretter och jag blev väldigt sugen på att göra egen granskottssnaps till jul trots att jag inte ens dricker snaps.

En annan sak jag tar med mig från den här boken är att jag ska försöka bli mindre trångsynt vad gäller vad som går att äta. Det finns ett helt avsnitt med vildväxande sorter. Granskotten ovan till exempel. Eller varför inte ta tillvara på ormbunkarna eller röllekan? Fast om jag ska vara helt ärlig stannar det nog mest i teorin för min del, men det är roligt att läsa om att det går i alla fall. Att faktiskt ge mig ut i skogssnåret och likt en svampkännare se skillnad på olika sorters ormbunkar för att inte råka få i mig den cancerframkallande… nja, jag har lite svårt att se det för egen del. Men det är roligt att läsa om och något man kan briljera med på nästa middagsbjudning kanske..:)

Hur som helst, Grön är en bok som jag tror passar alla faktiskt. Framför allt grönsaks och matlagningsnörden förstås, men som referensverk i hyllan för de flesta andra också även om de kanske inte skulle bli lika glada över att få den i present.

Recex från natur & Kultur

Inga kommentarer: