tisdag 29 november 2011

Hoppas av Åsa Anderberg Strollo

Utan att ens ha läst den här boken så var jag tvärsäker på att den skulle Augustprisnomineras till årets bästa barn- och ungdomsbok, men så blev inte fallet. Det är ett oerhört viktigt ämne och det känns som att Anderberg Strollo har gjort det till sin litterära grej, att ta sig an angelägna ämnen som inte får så mycket uppmärksamhet i ungdomsböcker annars. I Bryta om var det psykisk sjukdom i familjen och i Blod var det frågan om biologiska föräldrar vs de som uppfostrar en.

Hoppas handlar om hemlöshet bland unga. Jonna bestämmer sig en kall vintermorgon för att det får vara nog. Hennes mamma har för en gångs skull lovat att de ska fira jul ihop och hon har till och med tagit ut semester i fyra dagar för att kunna umgås med Jonna. Några dagar innan jul kommer mamma ändå lycklig insvepande hos mormor och berättar att hon ska åka på semester med sina nya kille över jul! Precis vad hon behöver nu efter den jobbiga hösten med Jonna och Jonna går sönder inuti. Jul ensam med mormor, som inte märker om Jonna är där ens utom när hon behöver någon att skälla på.

Jonna struntar i skolavslutningen, hon ändå inga vänner i skolan, och tar sina sparpengar och drar till Stockholm. Nu börjar ett nytt liv. Hon ska minsann visa att hon klarar sig själv. Hon ska hitta ett jobb och skaffa sig någonstans att bo, helt själv, i Stockholm kryllar det ju av jobb, speciellt nu i julhandeln. Men det går förstås inte som Jonna tänkt. Inget jobb får hon och ingenstans att bo heller och första natten spenderar hon på en buss. Och pengarna tar snabbt slut.

Jonna blir allt mer luttrad, lär känna andra hemslösa unga tjejer som kommer från långt mycket värre förhållanden än Jonna och här någonstans stör jag mig faktiskt en smula. För det är precis som hennes tjejkompis frågar henne någon gång, varför åker hon inte hem?? Nej, hon har inga vänner, en mamma som inte bryr sig och en mormor som knappt märkt att hon är borta över julen, men det måste vara bättre att stå ut ett år till än att utsätta sig för brott, våld och våldtäktsförsök. Och att ständigt gå hungrig och frysa.. Bara tills hon går ut skolan.. Varför åker hon inte hem direkt? Även om det är skit att vara oälskad så måste det ändå vara bättre.
Jag antar dock att poängen är att man ska ha lättare att identifiera sig med Jonna som läsare. Att ”det kan hända vem som helst”. Det kan vara din kompis som hamnar där. Jag har lite svårare att köpa det dock, men det är fortfarande tragiskt det som händer både Jonna och hennes nya vänner. Och hon finner en gemenskap som hon inte känt hemma.

Det är engagerande att läsa om Jonna och ett rejält äventyr samtidigt också för hon råkar ut för en hel del skit rent ut sagt där i Stockholm. Det blir faktiskt spännande också och inte bara tragiskt även om det är hemskt. Det känns dock lite som att historien om Jonna aldrig riktigt går på djupet och jag känner fortfarande inte riktigt att jag lärt känna Jonna när jag läst ut boken. Kanske för att hon känns lite för naiv? Hon är visserligen bara 16 och kommer från en liten ort, men hon känns yngre på något sätt.

Visst är det engagerande men det är ingen ny Bryta om. Det är det å andra sidan inte mycket som är.

2 kommentarer:

Vicky sa...

Jag har precis läst augustvinnaren och gillade den mer än jag förväntat mig. Nu står även Hoppas i hyllan och väntar på att bli läst även den. Kul att läsa din rec!

Bokomaten.. sa...

Visst är det roligt att det kommer en hel del intressant ungdomslitt ockås!? Jag gillade också Pojkarna, som du nämner. Kommit flera böcker som går lite utanför ramarna, även om jag hade en del att invända mot den här boken okcså.