onsdag 30 november 2011

En bokbeställning med jultema

Så var årets julböcker beställda också. Jag älskar att temaläsa och som julnörd brukar jag tycka om att läsa något för att komma i stämning. Förra året läste jag om Tragedi på en lantkyrkogård av Maria Lang och The Adventure of the Christmas Pudding av Agatha Christie (som jag dock verkar ha missat att skriva om!). I år hittade jag inga sådana direkta klassiker mer än en steampunk version av Dickens julsaga till Ipaden. Snacka om att jag älskar den. Redan djupt försjunken..:) Kolla in trailern liksom.





Förutom ovanstående fantastiska digitala bok så har jag beställt Dash och Lilys utmaningsbok av Rachel Cohn, David Levithan. Ni vet de som skrev Nick & Noras oändliga låtlista? Den verkar helt underbart perfekt. New York, jul och dessutom en hel el boknörderi!


Sedan har vi Miracle on Regent Street av Ali Harris som jag först såg hos Book Depository och senast hos Helena på Dark Places som hoppas att det ska bli årets stora julläsning. Hur kan man stå emot det liksom? Dessutom verkar det vara en riktigt julig ”Livet är underbart”-historia om en tjej som har tre veckor på sig att vända affären där hon jobbar från konkursmässig till en succé.

För att vara säker på att inte få slut på julböcker gjorde jag en snabbsökning på nätet och hittade The Christmas Cookie Club av Ann Pearlman. Jag har ingen aning om i fall den är något bra, men när det gäller julmys kan jag tänka mig att sänka garden något och nöja mig med ok.. En samling kvinnor träffas varje år innan jul och bjuder varandra på julkakor och berättar historier om vad som hänt i deras liv det gångna året och hur kakorna blivit till. Förmodligen smörigt, men den som läser får se.


Slutligen beställde jag även Christmas at Tiffanys av Karen Swan. Hinner jag inte läsa i år så kan den ju stå till nästa jul. Nydumpad och eländig tar Cassie ett år då hon besöker sina tre bästa väninor i New York, London och Paris för att hitta tillbaka till sig själv. Inte hört någonting om alls, men titeln gör att jag hoppas på lite mer New York-jul…


Är det någon som har läst någon av dessa titlar? Hiss eller diss? Någon som beställt samma? Eller har ni planer på att läsa något annat julrelaterat nu i advent eller tröttnade ni på julen redan i oktober?

19 kommentarer:

Vicky sa...

Vem kan motstå titeln The Adventure of the Christmas Pudding? Den måste jag bara läsa, fast eg hade jag inte tänkt beställa ngt innan jul! Hoppas jag hittar den i Dublin nästa vecka.

Bokomaten sa...

Den köpte jag faktiskt i London så det är ju inte otänkbart att den finns även där. Vad roligt med Dublin! Julskyltningen måste vara heavenly! Vad ni reser!:)

Lingonhjärta sa...

Min julläsning får bli The Passage tror jag. Inte så julig men här finns ju ingen julstämning här ändå. Fast funderar på om jag kanske ska leta upp en superduper julig bok så jag kan skapa mig egen julstämning :)

Bokomaten sa...

Men det måste väl kunna bli julstämning i Buenos Aires också? Även om där inte är snö (inte hör heller) och mörkt och kallt. Gör egen glögg och baka pepparkakor så är du hemma! Ofta är det dofterna som gör det.:)

Lotta - hyllan sa...

Dash & Lily har jag precis beställt! Och Ali Harris har jag i läshögen.

Bokomaten sa...

Haha, vad roligt! SÅ mycket julläsning vi har framför oss!

Lingonhjärta sa...

Åh, du har helt rätt att dofterna gör en hel del. Får nog bli lite hemmagjord glögg och peppakaksbakande. Men det är svårt att skapa julstämning i 40 graders värmebölja plus att det finns inget direkt julfirande här. I år planerar jag däremot att släpa in en jättegran :D

Bokomaten sa...

Du får dricka isglögg.=) Fast jag har firat jul på kambodjanska gränsen en gång. Kändes inte så juligt det heller men inte bara pga värmen. Man behöver något som påminner en om var man är på året. Om inte snö och pepparkakaor så kanske klappar och som sagt, GRAN! Ska jag också ha.=) Massor av folk firar ju jul i värme.:)

bokdjungeln sa...

Oooooooh! Me like. :-)

a-lo (the book pond) sa...

Julmys galore! Inte läst någon av dessa, men hade kunnat tänka mig flera om jag nu fått beställa... Böcker om julfirande jag läst tidigare inkluderar Going Home av Harriet Evans samt Skuggor i snön av Kate Fenton (en av mina absolut bästa mysböcker), men kan inte komma på någon som enbart handlar om julen sådär (förutom a christmas carol förstås).

Mrs E sa...

The christmas cookie club har stått på min önskelista sedan förra julen och Tiffany-boken lät riktigt bra. Den med den fina blå framsidan ser också ut att vara helt i min smak. Får nog härma din beställning :-)

Cecilia sa...

Massor av mys! Tiffany-boken tittade jag också på, men stod emot, så får ta del av den genom dig. Har även ett jul-läs-ex som jag undrar om jag hinner läsa, men som jag nog borde. Enda juliga jag har, tror jag.

Mrs E sa...

Hrm, det visade sig visst att The christmas cookie club redan fanns i min ägo, började läsa den nu i morse bara för det. Den verkar bra än så länge...

Bokomaten.. sa...

Miss E: haha, visst händer att man gör fynd i sina egna bokhyllor... har till och med köpt någon bok någon gång som jag redan hade, pisnamt.. Vi kanske kan ha Christmas Book club istället för cookie club.;)

Cecilia och a-lo: låna av mig om jag hinner läsa ut snart. Om jag får dem med posten någerlunda snart förstås också.. Jag är inte knusslig annars om man är sugen på någon av dem. Hittar varken Fenton el Evans på något bibliotek (och nu är det stopstop..) så får nog vänta med med men kan tänka mig att vara generös med både Tiffanys och resten så småningom.:)

Lingonhjärta sa...

Bara för därför var jag tvungen att kolla upp isglögg :) Är ju jättelätt att göra! Att jag inte tänkt på det tidigare? Tack!

Emmas Bokhylla sa...

Jag vill julbokknarka! Brukade gora det nar forut, bara bestalla bocker med mat/bak/julteam coh bara myyysa mig igenom December. Oh, well, det kommer nog fler tillfallen till det! :-)

Bokomaten sa...

Du har inte någon gammal goding du kan återuppta då, Emma? kanske något du kan få hemifrån? Eller en e-bok kanske...?

Spectatia sa...

ÅÅååååhhhhh! Vad fin den där trailern var!

Nästa helg ska jag enligt tradition se Christmas Carol på engelsk teater här i Stockholm. Julens absoluta höjdpunkt!

Bokomaten sa...

Ja, men eller hur! Undrade om någon skulle kommentera den trailern.=) Visst är den fin? Boken är precis lika dan också kan jag tala om. Ljuvligt söt och snygg på samma gång. Anglofili, julmys och rys på samma gång. Undrar vad det är med steampunk som gör att man går igång så också..

Hade gärna sett den uppsatt, bara sett ett oändligt antal inspelningar men det blir det nog i år igen någonstans. Lånade just ut den klassiska versionen åt en elev. Hoppas så hon uppskattar den.