torsdag 17 mars 2011

Vårprojekt: Machiavellis Florentiska historia

Nu börjar projektet Machiavelli för bokomaten. Bokförlaget Atlantis har i vår gett ut Machiavellis Florentinska historia i nyöversättning av Paul Enoksson. Jag tyckte detta kunde vara ett ypperligt tillfälle att ta sig an detta massiva verk på nästan 600 sidor. Lite i taget får det allt bli att jag betar av dock, en del i taget förslagsvis. Machiavelli delade själv upp sin historieskrivning i 8 böcker.

Första delen handlar om Italiens historia i stort från romarrikets fall fram till mitten av 1400-talet. Det är roligt att tänka att han satt där, mitt upp i det som skulle komma att betraktas som Florens kulturella och politiska höjdpunkt, och titta tillbaka på stora politiska händelser och intriger.

Det som slår mig när jag läser igenom det här är att det formligen kryllar av namn, släkter och folkslag som intrigerat och krigat mot varandra och Machiavelli spottar ur sig namn på namn i alla meningar och innan man vet ordet av har det gått 1000 år!!! Årtal är inget han hänger upp sig på direkt.. Det enda årtal jag överhuvudtaget tänker på att han tar upp är jubelåret 1300. Det gör det lite komplicerat att hänga med i var i tiden man befinner sig alltid.

Man ska också tänka att Machiavellis historia är en historia som skrevs 500 år innan källkritiken uppfanns... Han skriver i inledningen hur kritisk han är till de personer som tidigare skrivit Italiens historia med personliga bakomliggande motiv, men man ska också veta att han förmodligen hade lika många egna motiv själv. Uppdraget att skriva Florens historia fick han av påven efter att han suttit i fängelse och torterats misstänkt för att ha intrigerat mot familjen Medici och sedan släppts. En man som fallit i onåd och gjort en klassresa neråt var säkert ivrig att komma i god dager igen.

3 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Nu börjar jag fundera över om du planerar att ta över Florens, eller bara ser en framtid som upplyst, hustrulig envåldshärskare... ;-)

(Om du inte har läst dem redan, så har Michael Nordberg (?) Nordström (?) skrivit flera intressanta böcker om medeltiden, Den dynamiska medeltiden, till exempel. Massa exempel från Florens!!)

Bokomaten sa...

Vad är skillnaden?;) fast jo, jag har läst så pass mycket poäng historia att jo, jag har stött på M Norberg. Har till och med mer än en utgåva av hans skriftliga verk stående i hyllan. Måste ju betyda något.=)

Jenny B sa...

Jag tycker att det är spännande att höra tidsspann som 500 år, 1000 år, och se att människor och händelser kan kommas ihåg så länge. Fantastiskt!