onsdag 9 mars 2011

Spela död av Peter Abrahams

Hade den här boken varit helt ny hade den verkligen legat i tiden men nu är den från 2005. Tänk att Sherlock Holmes var aktuell då också! Här får vi nämligen lära känna 13-åriga Ingrid Levin-Hill som bor i den lilla staden Echo Falls i USA, inte så långt från Boston. Hon älskar Sherlock Holmes, har läst alla böckerna flera gånger och önskar att hon var lika observant och knivskarp som han. Förutom mysterier så gillar hon att spela fotboll och älskar att spela teater. Hon är med i stadens teaterförening och höstens stora uppsättning ska bli Alice i underlandet. Gissa vilken roll Ingrid hoppas på?

Hur som helst, hon bestämmer sig en dag för att läsa sig stadens alla gator lika bra som Sherlock kan London och hamnar lite vilse. Det hela leder till att hon helt enkelt hamnar på fel plats, vid fel tillfälle och träffar en av stadens original, Knäppa Katie. Hon ska bara låna telefonen och får veta att Katie en gång varit med i samma teaterförening om Ingrid. När Ingrid går därifrån hör hon fotsteg i huset och dagen därpå läser hon att Katie blivit mördad. OCH hon kommer på att hon glömt sina skor i Katies lägenhet! Där hon absolut inte skulle vara.. Hon har ljugit om var hon varit där hemma och den ena lögnen leder till en annan och till slut har hon snärjt in sig så att hon helt enkelt inte KAN berätta sanningen för någon. Hon begår inbrott och inser att hon kan bli misstänkt för att ha med mordet att göra och gör sitt bästa för att försöka ta reda på vad som egentligen hänt.

Lite Kitty möter en ung Veronica Mars. Jag måste säga att det börjar lite som Kitty (och jag har aldrig, aldrig varit ett Kitty-fan) men efter ett tag, när de slutar tjata om hur alla ser ut osv, så blir det mer Veronica Mars och lite mer spännande på riktigt. Som om Kittyböckerna hade skrivits av Meg Cabot eller någon med lite mer litterär talang och förlagda i Highschool-miljö. Naturligtvis är referenserna till Sherlock också rätt många här i. T ex heter Polischefen Strade i efternamn, inte Lastrade då…

Jag hade aldrig läst den här om det inte vore för att vi ska ha deckartema på skolan, men jag är väldigt glad att jag gjorde det. Det var inte alls vad jag hade förväntat mig, mycket mer underhållande än så. Typisk högstadiedeckare, men fått rapporter från gymnasiet om att även äldre elever läst med stor behållning.
Med tanke på hur mycket deckare jag tuggar i mig för tillfället så kan ni förvänta er en hel del ungdomsdeckare här fram över förresten.. Kommer spotta ur mig tips.;)

5 kommentarer:

Fru E sa...

Jag har också läst och gillar! Tycker framförallt att det är himla kul att deckarhjältinnan heter Ingrid. :-)

Ann-Sofie på OOOF bok sa...

Trevlig bok! Jag bokar upp på bibblo direkt. Häromdagen pratade vi om amerikansk litteratur, att det skulle vara roligt att läsa en hel mängd amerikanska böcker som inte utspelar sig i storstad. Tips?

snowflake sa...

Det låter väldigt charmerande, varför har jag inga tonåringar i min närhet som kan motivera inköp och smygläsning?

Pomegranate sa...

Den ska lånas vid nästa bibblabesök. Gillar dessutom originaltiteln: Down the Rabbit Hole :)

Bokomaten sa...

A-S, Finn säkert massor. Ska tänka lite, inte läst så mycket amerikaner och då mest storstadslitt.

Down the rabbit hole är nog också en rätt bra titel, för förutom Sherlock finns det en del referenser till Alice förstås här i också.=)