måndag 14 mars 2011

Prinsessan och mördaren av Magnus Nordin

Det här är tre historier som successivt vävs samman. Till en början får vi träffa Fredrik, som lite småfull är på väg hem från en fest. Några dagar senare hittas han svårt misshandlad men vid liv, på en soptipp. Han minns inte mycket av vad som hänt honom eller vem som utsatt honom för tortyren.

Några år senare i en villaförort till Stockholm är Marcus kär i sin nya granne Nina. Nina å sin sida försöker förtvivlat passa in i skolan och samtidigt hantera sina känslor för ortens spirande rockstjärna Jajje. Jajje som Ninas kompis Lenita klart och tydligt förklarat tillhör henne och ingen annan. Lenita som dessutom kan både bli våldsam och hämnas genom utfrysning och mobbning i skolan.

När en ung kille hittas mördad i det lilla villasamhället kryper misstankarna fram. Vad är det egentligen som hänt och vem kan man lita på? Sina vänner? Sin familj? Vad vet vi egentligen om de som är oss närmast?

Det kryper i skinnet när man läser det här och man anar att man vet hur det hela hänger ihop men är inte säker. De som bor i samhället vågar heller inte riktigt misstänka vem som helst. Vad händer om man har fel? Eller rätt? Hur mycket kan man förstöra för andra och vad är man beredd att offra för sanningen?
Jag tycker faktiskt det här är spännande även för att vara en ungdomsbok och jag förstår varför Nordin fick en massa priser för den här boken. Definitivt mer spännande än en del vuxendeckare jag läst men så är ju den genren rätt omfattande också… Allt från ren skit till fantastiska läsupplevelser. Den boken ligger väl inte åt något åt hållen, lite mer mittemellan så där och går snabbt att ta sig igenom. Väl värd att läsa även som vuxen. Däremot saknar jag lite mer psykologi kring förövaren. Vad som driver en person som utför sådana här hemska dåd. Vad är orsakerna bakom? Jag tror i och för sig att Nordin ville skriva en deckare om ett ”okänt hot”, det där som man är rädd för mär man går hem i mörkret på kvällen. Att en del av rädslan ligger i att inte veta, men när man väl klurat ut vem det okända hotet är vill man gärna få veta orsakerna.

6 kommentarer:

evalinn sa...

Det låter som en riktigt spännande bok!

LINA - BIBLIOFILERNA! sa...

Låter som en bok i min smak =) Tack för tipset!

Bokomaten sa...

Så lite så, tror Nordin kan behöva en boost igen. Ett tag fanns aldrig någon av hans böcker inne på biblan, de var jämnt utlånade.

Fru E sa...

Jag älskar magnus Nordin! Har läst nästan alla, utom de senaste. Huset vid vägens slut rekommenderas också, riktigt läskig också.

Bokomaten sa...

Jo, jag har läst Huset vid vägens slut också. Bäst av de jag lsät gillar jag nog Tystnadens hus dock.

(ok, seriöst, ordverifieringen den här gången är bratoxe!?)

Anonym sa...

Jag har precis läst ut den här boken. Nör jag började läsa den så tyckte jag att den var lite seg och man hängde inte riktigt med eftersom det finns år många personer som det skrivs om och det hoppar väldigt fort mellan dem. När jag kommit lite längre in i boken och fött lära känna karaktärerna mer så tyckte jag att det blev en mer intressantare och spännande bok. Nu har jag läst ut den och kan verkligen rekommendera den! Den var väldigt lättläst och jag kom ur den oväntat fort (dock så är jag en bokmal och läser betydligt tjockare böcker än den här). Jag saknade dock anledningen till varför man inte fick veta varför mördaren valde att mörds just dem han mördade, det fanns inget motiv, därför blev mördaren helt oväntad också! I övrigt tyckte jag att en hör boken var suverän och jag kan definitivt rekommendera den!!