tisdag 15 mars 2011

Förföljaren av Magnus Nordin

Först tycker jag faktiskt att det här verkar var en mer spännande deckare än Prinsessan och mördaren då man får följa ”förföljaren” och hur han tänker en bra bit igenom boken. Mitt i boken känner jag dock hur jag drar en djup suck och blir rätt trött. För boken är uppbyggd så här: Först får vi en inledande scen, en ung flicka, Emily, hoppar på bak på en motorcykel som hon tror tillhör hennes pojkvän. Föraren kör henne långt ut i skogen och där får vi också veta att det händer Emily något förfärligt. Därefter hoppar vi 8 år framåt i tiden och vi får lära känna en ny tjej, Malin. Vi vet inte vad som hände Emily, inte heller om det var hennes pojkvän eller någon annan som pockade upp henne.

Malin har en pojkvän som är jättetrevlig och populär och ett ex som är kriminell. Nya pojkvännen är poppis även hos Malin pappa, som även han har ett kriminellt förflutet, och exet var omtyckt av mamman. Efter ett tag börjar man förstå att det är någon som följer efter Malin, någon hon inte vet vem det är. Det finns många människor i Malins bekantskapskrets med hemligheter, skumma bakgrunder eller dolda motiv. Vad förföljaren vill är också oklart. Det är inte alls säkert från början om det är någon som vill Malin illa.

Efter drygt hundra sidor, mitt uppe i historien om Malin och hennes pojkvän Adnan så klipper dock Nordin och börjar om från början med en ny tjej och en ny historia. Här får vi lära känna Erika, 17 år och tillsammans med gitarristen i ett lokalt band. Erika söker sommarjobb för att kunna åka till Stockholm och bo ett tag med pojkvännen till sommaren. Allt är inte klockrent mellan dem, men hon tror i alla fall att hon är kär och hoppas att han är den rätte.

Och här någonstans tröttnar jag och det börjar ta emot. För jag vill inte att historien ska börja om IGEN en tredje gång mitt inne i boken. Jag fortsätter dock läsa eftersom jag ju ändå läser den för jobbet, och det är tur det, för historierna vävs ju ihop, fortare än man tänkt. Skönt nog kommer man in i berättelsen igen och det blir rätt intressant. Fortfarande minst lika spännande som en hel del vuxendeckare men ser det mest som lite förströelse i hängmattan en sommardag. SÅ funkar det nog prima dock.

8 kommentarer:

Stringhyllan sa...

Tänkte ta mig an Djävulens märke snart, har du läst den?

Bokomaten sa...

Nä, en av de jag inte läst faktiskt, men kommer nog ta mig an den också så småning om, förmodligen till hösten, nu får det vila lite på Nordin-fronten. De flesta av mina kollegor som läst har gillat dock.

Anakin sa...

Kommer omedelbart att tänka på Italo Calvinos bok 'Om en vinternatt en resande'. Läs den du! Hehe.

Bokomaten sa...

Shut up, I´m terribly busy and important!;)

anakin sa...

Hihi!! :)

enligt O sa...

Läste de för många år sedan och gillade den. Då var det nytt och fräscht att följa gärningsmannen, nu not so much kan jag tänka.

Anonym sa...

Jag vill veta om Robert blir tagen av polisen och vad som hände med Erika? Tack.

Bokomaten.. sa...

Det var länge sedan jag läste den här boken nu. Du får läsa den själv och se! Hoppas du gillarden!