fredag 4 mars 2011

Festlig..

...FREEEDAG! Smaka på ordet! Visst smakar det gott? Lite sött och varmt och mjukt så där, med en aningen bränd ton av trötthet.=)

I helgen ska jag till skräddaren för att göra en första koll på hur mycket som behöver ändras på mitt tygschabrak till bröllopet. Utöver det är det tårtkalas som gäller och sova, sova sova och läsa, läsa, läsa. Här ska det bli deckartema snart så då gäller det att läsa in sig. Trodde att jag hade läst allt jag behövde men oj, oj, oj vad fel jag hade. Så ungdomsdeckare coming up, på bloggen så småningom. Jag hade hoppats få dyka ner i mina reafynd och i mina uppväxtklassiker, men de får stå tillbaka lite.

Appropå klassikerboxar och deckare… Är det inte dags att ge ut en box med Sherlock snart? Eller snygga nyutgåvor. Det har diskuterats en förfärlig massa om andra boxar man skulle vilja se, nu när ”Uppväxtklassiker” och ”Äventyrsklassiker” m fl kommit eller är på gång. Sherlock har blivit både film och modern TV-serie, och barnböcker med för den delen. Han ligger så mycket i tiden att det inte kommer att komma bättre tillfällen för en nyutgivning.=)

Skuggserien har det också diskuterats, bl a i kommentarsfältet här. Jag älskade dem också som barn även om jag tyckte den sista i serien inte var lika bra vill jag minnas. Förlåt. Förstått att det är socialt självmord i bloggvärlden att säga någonting negativt om Skuggserien överhuvudtaget... Några andra boxar ni skulle vilja se? Och vad händer under era helger där ute? Fredagsvin? På spåret? Fårklippning?

10 kommentarer:

Hermia sa...

Ja!! FREDAG!

Så du väljer ett tygschabrak? ;) Spännande!

Angående skuggserien så gillande jag fram till Skugg-gömman. Började läsa om böckerna för 2-3 år sen, kan t o m ha bloggat om det, men kom inte till slutet då. Stämningen i hennes böcker är verkligen magisk...

Och du känner mig - fredagsvin o På spåret, på söndag blåbärssoppa i tv-soffa. Fårklippning hoppas jag ngn annan ägnar sig åt...

Ha en fantastisk helg med deckarna!

Bokomaten sa...

HAHA, fredagsvin och På Spåret här också förmodligen.=) På spåret är ett för KORT program.;) Och tygschabrak.. ja, retro och mycket är väl ledord kan man säga. Kanske inte så mycket tyg egentligen om jag ska vara ärlig. Hoppas det blir bra i slutändan i alla fall.=)

Hermia sa...

Åh, det blir alldeles säkert jättefint!! Fast oavsett vad du har på dig just den dagen kommer du att stråla..

Hanneles bok-paradis sa...

Spännande (jag gifte mej i mammaklänning :)

Vixxtoria sa...

Skugg-gömman är bästa skuggboken och därmed basta. Men ni är väl Bertor allihop, kantänka ;-)

Jag fick mejlreklam igår om nya Sherlockböcker, även om jag inte kollade så noga att jag såg i fall det handlade om en box eller bara vanliga böcker.

Jag ska fortsätta läsa böcker om Norge eller inte. Har tre väldigt bra blogginlägg på gång, men de hinner jag nog inte skriva klart, för jag måste också bli färdig med den tråkiga jobboken. Den som jag måste skriva, alltså.

Jag är för övrigt inte så mycket för boxar som innehåller böcker jag redan har, så jag kan inte säga att jag längtar efter nån. Men jag förväntar mig att snart se en Hamiltonbox. Den kommer snart, det kan ni lita på, eftersom nya filmer är på väg.

Karolin-serien av Gunborg Wildh kunde dock få en box. Den är så bortglömd nuförtiden.

Vixxtoria sa...

Och det där med tygschabrak, förresten. Hur menar du då? Som en filt över huvet eller?

Bokomaten sa...

Vix, nu förstår jag plötsligt varför du är så mycket på nätet nu för tiden, du har alltså en bok att skriva.;) Jag har läst ut min bok om Norge, eller inte. Får se när den dyker upp här. Bra var den ialla fall.

Jag har ju då, hör och häpna, inte en enda Sherlock hemma, tror ej heller jag har skugg-serien längre (måste rota hemma hos mamman, och inte någon av böckerna i äventyrsboxen heller.. tror jag.. Var en flitig lånare som barn. Men Karolin-serien känner jag nog itne till? Uppnbarligen ett nytt bevis för att den är bortglömd.. Måste förstås kolla upp.

Och det där med tygschabrak betyder enbart ett spektakel i tyg.=) Eller tyll. Eller något. Eller inte. Satsar hårt på det hur som helst.;-)

mariasbokliv sa...

ingen fårklippning här heller, de kan behöva ullen ett tag till.

måste köpa Tordyveln!

Jenny B sa...

Ikväll har jag varit på teater, på Utrensning av Sofi Oksanen. Den var inte riktigt så bra som jag hoppats, men ändå bra. Resten av helgen skall jag träna, plugga ryska (mitt livs första hemtenta!) och läsa böcker jag tycker om.

Ha en trevlig helg, och lycka till med tygschabraket! :D

Fru E sa...

Jag blir så avundsjuk - men inte missunsam! - på din helg! Själv blev jag magsjuk i torsdags tillsammans med son och äldsta dotter. Igår var det makens och andra dotterns "tur". Idag känner jag mig bättre, men nån riktig helgstämning finns inte. Trist. Hoppas att du får ordning på klänningen och att det blir många bra böcker lästa.