torsdag 3 mars 2011

Cirkeln -the trailer

Har ni sett trailern för den här boken? Visst låter det som att det skulle kunna bli en bra bok? Även om trailern är superenkel så får man känsla för vad den kan bli. Skräck i skolmiljö. Plus på den! Jag kommer att tänka på "De fem utvalda", serien av Anthony Horowitz som påbörjades för några år sedan, men den här utspelar sig i Sverige och riktar sig nog till ett par år äldre ungdomar.



Så här skriver Rabén & Sjögren om boken:

Höstterminen har just börjat när en elev hittas död på en av gymnasieskolans toaletter. Alla förmodar att det var ett självmord. Alla utom de som vet sanningen.
En natt då månen färgats mystiskt röd förs sex tonårstjejer till den nedlagda folkparken i Engelsfors. De är helt olika varandra och har ingenting gemensamt. De vet inte hur de har kommit dit eller varför de är där. Det enda de vet är att utan varandra kommer de inte att överleva.
En uråldrig ondska har vaknat till liv. Räddningen är dessa sex tjejer som skyr varandra som pesten.
-
Jag vet inte, men jag tror att mina elever kan komma att gilla det här... Även om en bok på över 500 sidor även brukar skrämma bort deras bibliotekarie.. Det låter lite väl mastigt men om det är bra så.. Boken är skriven av debuterande Sara Bergmark Elfgren och etablerade Mats Strandberg.

1 kommentar:

Bibliotekskatten sa...

Jag är mycket nyfiken på den här boken, ska bli kul att läsa.

Tycker dock att upplägget påminner lite om "Häxskolan" av Emily Gould som kom ut på svenska 2009, som jag tyckte var rätt dålig. Men eleverna på min skola gillar den!