onsdag 2 mars 2011

Andra boxar att sukta efter...

Det snackas mycket om den nya boxen med ”Uppväxtskildringar” eller ”Flickrumsklassiker” som Bonniers nyligen släppt.. Fler är på väg och jag började fundera på andra roliga boxar. Här är två som jag nyligen köpte in till biblan i alla fall. Nästan så man skulle köpt en till sig själv också av varje..



I lagom pocketstorlek dessutom. Visst blir man sugen?





Ibland är jag glad att jag jobbar på bibliotek så att jag kan köpa in sådant här. Vilken present det här skulle ha kunna bli för någon Harry-Potter-nörd. Är det inte fint så säg? En hel liten skattkista med HP på engelska att gräva ner sig i.

20 kommentarer:

Titti sa...

Men vilka fina boxar! De där skulle man ju vilja ha.. :-)

Bokomaten sa...

Ja, jag är sugen på att sätta dem på min egen önskelista också.=)

Cecilia says sa...

Jag med! älskar både HP och Anne <3

Bokomaten sa...

Japp, inte för att jag har något emot Repris-serien heller, jag älskade varenda en i "Uppväxtklassiker"-boxen som barn. Men hela mitt hjärta.=)

Pomegranate sa...

Unga kvinnor har jag inte läst, så den ser jag fram emot. Vad tror du om "pojkrumsklassikerna" då? Jag gillade jorden runt på 80 dagar och Skattkammarön när jag var liten. Känner mig dock lite tveksam till den andra, men omslagen är ju sjuukt snygga.

Pomegranate sa...

Skulle kunna tänka mig en superlyxig Skugg-box också. Med Maria Gripes skuggserie. Lite som en boklig motsvariget till en Springsteenbox, med massa extramaterial o dyl. I wish.

Bokomaten sa...

JA! En nyutkommen skuggbox hade absolut varit ngt!! Även om jag måste säga att en del av mig är lite besviken på Uppväxtklassikerboxen jag fick. Den är jättesnygg och så... men på Agnes Cecilia är det ju inte en liten flicka med paraply som går genom en grind....=) Och det visste jag ju. Men det var ju det exemplaret jag älskade till döds som liten. Samma med en del av de andra upplagorna. Men så är det här verkligen riktiga favoriter också.
Den andra boxen kände jag itne alls lika mycket för. Skattkammarön gillade jag också, men det var andra Stevenson och Verne jag hade närmare förhållande till. Och Ivanhoe undrar jag förstås också lite vart den tog vägen?

Kerstin sa...

Åh så fina! Och vad lässugen man blir :)

Helena Ljunggren sa...

Anne, ljuvliga historien om Anne. Ända sen jag var en liten kicka har jag varit fast.

Bokomaten sa...

Vem har inte det liksom, och drömt om att vinna bakpulvertävlingar, jobba på flickskola och läsa Tennyson.=)

a-lo sa...

Oh, habegär på Harry Potter säger jag bara! Men hur många ex av en och samma bok kan man ha egentligen..?

Lisa sa...

Åh, Harry-boxen :) Fast jag säger som personen över mig, hur många böcker av samma kan man ha ;)En Skugg-box skulle ju vara perfekt. Får väl hålla tummarna för att någon hakar på idén och gör något av den :)

Bibliotekskatten sa...

En Skuggserie-box skulle jag kasta mig över direkt! Blir väldigt sugen på snygga HP-boxen på engelska också...

Lite lustigt är det, man får antagligen samma associationer. När jag läst om uppväxklassikerna i en hel del bloggar, blev jag genast sugen på att läsa om Skuggserien, och skrev ett inlägg om det!

OCH lånade genast hem Unga kvinnor, som jag faktiskt inte kommer ihåg att jag läst ;-)

Emmas Bokhylla sa...

Ah, vilka fina boxar!*dregaler lite*
Jag blir absolut sugen direkt, speciellt pa HP-boxen, sa oerhort fin!

Vilken lyx att kunna shoppa loss till jobbet, *äheum*, jag blir lite avis! ;-)

Vicky sa...

Superfina båda två. Kliar allt lite i fingrarna. HP har vi ju redan på engelska så det skulle kännas lite kaka på kaka förstås, men Anne... suck.
Läser kommentaren ovan om en skuggbox - den skulle hamna allra längst upp på min önskelista.
Det finns ju ett stort problem med boxar - och det är att (enligt mig) de blir ointressanta om man redan har någon av böckerna. Och är man intresserad av boxens "ämne" eller serie så är ju risken stor att man faktiskt har det...

Helena (Dark Places) sa...

Ja, visst är den fin, Anneboxen? Slog till på den häromåret men har faktiskt ännu inte läst om böckerna. Blir dock mer än lovligt sugen nu när jag läser Pappa Långben och minns hur mycket jag älskade skildringarna av Anne som collegestudent och, senare, lärare.

Jag skulle vilja ha en Emilybox, apropå L.M. Montgomery. Emilyböckerna var ju minst lika bra som Anneböckerna. Och det säger sig självt att jag är game för en ev skuggbox (har dock alla böcker utom en).

Ebba sa...

Ååh, en sådan box skulle man ha! Men med Jane Austen böcker ;) Då hade jag blivit obeskrivligt glad!

Bokomaten sa...

Åh, Unga kvinnor ska man nog ha läst när man var just ung och påverkbar. Som de flesta av de här böckerna som jag älskar mycket just för att jag läste dem religiöst som barn.=)

Vad gäller HP så har jag faktiskt bara en omgång.. på svenska... så jag skulle ju kunna få motivera ett engelskt inköp, även om jag egntligen tycker det räcker med att låna dem från biblan.=)

Den första Emily-boken kom ju i En Bok För Allaför ett par år sedan, men resten verkar det vara brist på där ute? Borde väl ha släpts i samband med ngt jubileum?

Sara sa...

Åh, vad jag känner att jag vill ha HP-boxen just nu. Har funderat på den förut och velat ha den då med, men nu när jag verkligen ser hur den ser ut känner jag hur det bara kliar i fingrarna efter den. Och då har jag ändå hela serien på svenska. Men det är ju som sagt på svenska, och boxen är ju så fin och blank... Habegär på max!!!

ellen! sa...

fastän jag har alla harry-böcekrna på både engelska, svenska och en del på tyska, blir jag svagi knäna av ha-begär när jag ser den där boxen!

PS jag skriver absolut på skuggbox-namninsamlingen, eller vad man ska kalla det :)