torsdag 10 februari 2011

Ringar : trohet, tillhörighet, glädje av Magdalena Ribbing

Som vanligt när jag ska göra någonting så nördar jag loss och lånar hem en massa böcker om saken. Jag är inte en person som bär särskilt mycket smycken. Väldigt sällan, armband och halsband men ibland har jag små örhängen, känns fint men ändå rätt praktiskt. Jag har aldrig lagt flera tusen kronor på något smycke dock, och när det är något man ska bära varje dag så tänker jag att efterforskningar är på sin plats.

Det här är en lättsam bok som kom ut förra året och som handlar om ALLT man skulle kunna tänkas fundera över kring ämnet ringar. Fast på ett rät ytligt plan ska sägas. Jag bläddrar och läser och tar mig igenom den på två eftermiddagar, men det är rätt lagom för mig. Jag kommer aldrig att kunna hålla reda på olika smyckedesigner under olika epoker så det är inget jag saknar, men det är väldans kul att läsa om traditioner genom tiderna, i olika delar av Sverige och världen. Hur design har förändrats genom årtiondena för att passa olika syften och önskemål och hur ringar också använts vid olika högtider under olika perioder. Att läsa om ordensringar, ämbetsringar, examensringar, signetringar och förstås vigselringar. Men också traditioner som att kvinnor förr ofta fick en ring per barn, eller i alla fall för de två förstfödda.

Det enda riktigt tråkiga med den här boken är att det är på tok för få bilder. Ett ämne som så mycket handlar om design och utseende måste ju ha mer illustrationer När jag läser om en historisk ring en kung gett sin gemål blir jag ju nyfiken och vill veta hur den såg ut! Och jag som älskar Art Deco skulle gärna ha sett fler bilder från den perioden… Men då hade boken nog blivit både tjockare och dyrare..

En annan sak jag faktiskt retar mig lite på är att man lagt in ett kort kapitel om ”magiska ringar” som sedan egentligen handlar om fiktiva ringar, skulle man kunna säga. Det är på intet sätt allomfattande, men tar upp några exempel som Tolkiens ring förstås, och de magiska ringarna i C S Lewis ”Min morbror trollkarlen”. Jag tycker nog inte att man kan räkna ringen i Shakespeares Köpmannen i Venedig som magisk. Inte Goldfingers ring i Bond-filmen med samma namn heller..

På det hela taget är det här dock en trevig bok att nörda loss med. Man får en snabbintroduktion till ringens historia, både som symbol och smycke. En bok jag rekommenderar både Bokbabbel, Bokhora-Jessica och Miss E och andra som är intresserade av design, symboler och etikett. För jodå, etikettgurun Ribbing smäller naturligtvis in ett ordentligt kapitel om ring-etikett också.

14 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Och vad finns det då för ring-etikett?

Men himla synd på bilderna, förresten. Det låter som det varit kostnader för bildrättigheter som spökat.

Och de magiska ringarna verkar ju mest vara "ringar i fiktionen", eller?

Har du köpt ring än förresten? Bokbabbel har twittrat ihjäl sig om sin ring, så den vet jag mer om än jag vill veta ;-)

Miss E sa...

Tack för tipset, kanske kan vara något?

Bokbabbel sa...

Oj Vixx, du har inte sett början¨på ringtwittrandet! Tror jag ska börja skicka dig personliga rapporter. Den är t.ex. försenad nu, så jag är utan förlovningsring också.

Bokomaten sa...

Det där med ring-ettikett handlar t ex om vilken typ av stenar man får ha, att man inte bär för pråligt till vardags t ex eller mer nedtonade tillställningar. Eller hur man bär vigsel resp förlovningsring.

Och nej, jag har inte köpt ring, är öppen för alla tips. Känner ett skriande behov av Twitter nu (bara inte blivit av faktiskt) när jag uppenbart missat massor med viktig Bokbabbel-info! Trötta ut mig!! Vet fler än du och Miss E som kanske skulle gilla den här boken, men eftersom de inte gått ut mer specifikt på sina bloggar så säger jag inget om den saken.

Vixxtoria sa...

Aha. Mycket spännande ringetikett som man inte behöver bry sig om i fall man aldrig bär ringar (fast jag har faktiskt börjat bära min doktorsring ganska ofta. Känns som ganska bortslösade tusenlappar annars.)

Klart du ska börja twittra. Jag har hållt på en hel månad, och det är jättekul. (Fast svårt att stänga av om man verkligen vill vara bortkopplad, eftersom jag har en twitterapp i mobilen...)

Jag har kollat, förresten. Namnet Bokomaten är inte taget ;-)

Vixxtoria sa...

... bara en sån sak att man kan följa Shakespeare på twitter!! (Det var – helt ärligt – därför jag började.)

Bokomaten sa...

Äh, det är bara ren lathet från min sida att jag inte är där än. Nu måste jag ju passa på innan Bokomaten blir taget!!!
För övrigt kan man lätt strunta i all ringetikett tycker jag, kör på du. Varför inte blinga upp doktorsringen lite med att lägga in några briljanter?=) snacka etikettsbrott..:)

Vixxtoria sa...

Bling med briljanter! Är du inte klok! När jag har en sån där ring med särskilt mönster för Lunds filosofiska fakultet!

(Talar vi gröna små smaragder ska jag börja överväga saken.)

Vixxtoria sa...

Och just det ja, Bokbabbel pratar visst med mig här också: Så då meddelar jag att jag inte nödvändigtvis behöver ha fler rapporter om ringar än jag redan lyckas läsa mig till via dina tweets, thankyouverymuch.

Men jag trodde att du hade fått både förlovningsring och vigselring idag? Har uppenbarligen missat nån tweet (typiskt när jag gjorde varm choklad till dottern och hela mikron behövde saneras. Det tog säkert 7 minuter.)

Bokomaten sa...

Men JAG vill ha updates, BB.;)

Och nu vart det skapat.. ska bara köra igång också, men ska nanna strax så får nog ta tag i saken senare istället.;)

Förresten var ju poängen att det skulle vara etikettsbrott... lit diskreta smaragder är väl inge kul.;)

Vixxtoria sa...

Skrev jag "diskreta" smaragder - jag bara frågar?

Jag kan inte hitta dig på twittret, kanske för att du inte skrivit nån tweet ännu, eller för att twitter är lite sen i sökfunktionen.

Vixxtoria sa...

DÄR hittade jag dig! Jag är din följare – har du märkt det nu?

Bokomaten sa...

Jomen så att.=) Ska vi fortsätta där?=)

Bokbabbel sa...

Vixx: Skulle få dem igår men de var inte klara. I dag har jag jobbat hela dagen och Mr Bokbabbel hade hellre inte möjlighet att följa med och hämta ut dem. Bah. Går till nästa tisdag minst