onsdag 16 februari 2011

Gömstället av Mårten Sandén

Det här är den första boken om tvillingarna Peter och Petra i Lund. Jag kan inte förstå att jag inte har läst någon av de här tidigare egentligen för de har nästan blivit en institution inom barndeckargenren vid det här laget. Den här kom ut redan 1999 och det märks lite grand i texten faktiskt. Peter pratar om Oasis senaste album som han längtar efter, bandspelare (som väl i och för sig var ovanliga även då) och sin CD-samling och sina Walkie-talkies. Visserligen tror jag nog att det är många som har CD-samlingar även idag, men bland 12-åringarna är det nog vanligare med spotify-listor just nu.. Och jag misstänker också att man nog skulle använda mobilen snarare än en Walkie-talkie idag. Även om det gör en hel del för att skapa den där gammeldags deckarstämningen som är rätt mysig.

Peter och Petra är mellansyskon i en storfamilj. De har två äldre bröder och en äldre syster och en yngre syster. Mamma är konstnär och pappa är affärsman. I hela sina liv har de bott utomlands, främst i NY, men nu har de flyttat till lilla Lund där deras pappa kommer ifrån. Petra är störtförtjust i mysterier men Peter tycker kanske att det är aningens barnsligt, eller i alla fall lite otäckt emellanåt att följa efter folk och snoka reda på hemligheter.

I den här boken råkar de komma en riktigt otäck historia på spåren då de börjar spionera på sin nya granne, tandläkare Hedvall, som uppför sig minst sagt mystiskt. Det är den varmaste sommaren i mannaminne och i tidningarna kan man dessutom läsa att Sveriges farligaste man, knarkkungen Benny Lind, har rymt från fängelset och ingen vet vart han tagit vägen.

Det här är faktiskt riktigt spännande, kanske inte så himla konstigt egentligen när man tänker att det blev en hel serie på hittills 12 böcker om jag räknat rätt. Det är rätt tjocka böcker och jag skulle säga att goda läsare i 5:an (även 4:an) och annars 12-13-åringar borde gilla det här. Historien är välkomponerad, spännande med lite olika spår utan att blanda in för många trådar. Man får ledtrådar hela vägen och blir lurad att tro att man vet hur det hänger ihop för att sedan ta en annan vändning. Det är kalrt att man som vuxen räknar ut relativt snabbt hur det hänger ihop, men jag tror det är precis lagom många komponenter för målgruppen. Dessutom är det jätteroligt att läsa om gator och affärer mm som man känner till. Jag tror nog man som vuxen kan få en del ut av de är, högläsningsböcker kanske?


Att jag läste den här nu är ju för att jag ska bokprata om den men jag kommer definitivt att läsa flera i seren. Roligt är att de blivit så poppis att det i Lund numera finns sk "Petrinivandringar", lite som det i Ystad finns "I Wallanders spår" osv. Kul att det kan hända med barnböcker också utan att det behöver vara Harry Potter, liksom.

Inga kommentarer: