torsdag 20 januari 2011

Italiensk afton –Maten – Kulturen - Musiken av Ann-Louice Dahlgren

Om jag skulle göra en kokbok skulle det här bli resultatet. Bättre kan jag inte beskriva den här kokboken. Detta är lite av en allt-i-ett-bok kan man säga. Det är en kokbok som även försöker sätta stämningen till måltiden. Med boken följer en skiva med operafavoriter (jodå, mina favoriter är också med) att lyssna på medan man lagar mat eller medan man äter sin måltid. För att komma i rätt stämning. Boken är uppdelad i olika avsnitt på regioner. Mat från olika områden, bilder och lite texter om de olika områdena. Man blir verkligen på rätt humör när man bläddrar igenom den här boken, och dessutom väldigt sugen på semester… Ett stort antal temaavsnitt på respektive region och om kompositörerna på den medföljande CD:n finns också insprängt. Kort sagt lite av varje för att verkligen kunna skapa en italiensk afton hemma. Jag älskar det. Det är mysigt, trevligt presenterat och serverar en lite verklighetsflykt på ett mycket enkelt sätt. Suveränt tänkt. Både lärorikt, trevligt också tillåter boken en att leka lite i köket. Inte bara med vilka ingredienser man slänger ner, utan man får skapa sitt eget lilla Italien där hemma en kväll. Mycket, mycket trevligt! Överskådlig innehållsförteckning i början och lite restaurangtips för resan på slutet. Visserligen bara för Milano, Rom och Neapel, men ändå. Suveränt.

7 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

låter som en mysbok

a-lo sa...

Jag som är mer av en frankofil har den franska varianten men kan för övrigt bara instämma i alla superlativ om utförande, form och innehåll!

Bokomaten.. sa...

Den franska är också inköpt nu.=) Jag måste dock erkänna att jag fortfarande är mer förtjust i tanken om Frankrike och Paris än verkligheten. Jag visste inte ens att det fanns något som kallades Paris-syndromet förrän efter att jag kom hem efter ett besök i staden. Jag blev gruvligt besviken, men så var jag sjuk under vår trip också. Och i efterhand så var det ju en rätt fin stad, bara inte så... fransk... som jag föreställt mig.

mariasbokliv sa...

Åh, den måste jag kolla upp!

Bokomaten.. sa...

Tror du skullegilla den, faktiskt, Maria.

A-L sa...

Tackar och bugar! Italiensk afton blev faktiskt utsedd av World Gourmand Awards till bästa italienska kokbok i Sverige 2010..i veckan bär det av till Paris för att vara med på Paris cook book fair! tack för fina ord! Ann-Louice

Bokomaten.. sa...

Gratulerar! Hoppas Paris är till belåtenhet och att staden visar sig från sin bästa sida!