onsdag 15 december 2010

Vitklädd med ljus i hår av Maria Lang

Ibland är det skönt att inte komma ihåg med guldfiskminne som sagt var. Då kan man läsa om böcker flera gånger utan att ha en aning om hur de slutar. Eller ens hur de börjar. Mordet i den här boken är ett av de mer bisarra jag läst om, och kanske ett av de mindre trovärdiga. En morgon vaknar Dr Staffan Palm och hans fru Margot av att det står en stum Lucia i rummet. Hon serverar kaffe, lussebussar och glögg och varken Dr Palm eller hans fru har någonsin sett flickan förut. Lussebullar är ingen av dem särskilt sugna på men Margot klunkar glatt i sig båda muggarna med glögg och Lucian går därifrån, lika snabbt och mystiskt som hon kom. En halvtimme senare är Margot död. Strykninförgiftning. Vem var Lucian? Hur kom hon in i deras låsta trapp och sedan lägenhet? Hur kommer det sig att ingen sett henne varesig komma eller gå och VARFÖR skulle en okänd Lucia vilja döda Margot Palm??

Ja, jag spenderade min Luciakväll tillsammans med Maria Lang, Christer Wijk, lussebullar och TÉ, inte glögg. För att vara på den säkra sidan. Mycket trevligt sällskap får jag säga. Var på tok för länge sedan jag läste lite Lang och det fick mig också att längta lite efter några gamla filmatiseringar. Någon som minns Arne Mattsson Kung Liljekonvalje av dungen? Vilken film! Varför finns inte DEN att få tag i igen? Perfekt vår/sommar-film. Undras just om den här blivit filmatiserad någon gång, nu ör den kanske lite för omodern för att plocka upp. Språket är ju en del av behållningen i den, men det är verkligen stor skillnad på slang idag och förr. Det är jätteroligt att läsa om ”Bönor” och ”hur skööööööööönt” allting är.

Vissa saker känner man ju dock igen...

Tänk vad lite som hänt på 40 år ändå..

10 kommentarer:

Helena sa...

Ha, ha ja, det verkar vara samma problem nu som då :) Den här har jag nog faktiskt bara läst en gång och för länge sen men jag minns faktiskt den där stirrande lucian. I övrigt är det mycket dimmigt så jag ska nog läsa om den snart (jag har nyss införskaffat ett exemplar på myrorna).

Vixxtoria sa...

Jag funderar på om jag ska läsa Lang nästa sommar. Efter Sayers och Sjöwall/Wahlöö så borde det vara en lämplig fortsättning.

Eller Trenter.

Vad är roligast, tror du?

Bokomaten sa...

Med tankepå att det är du så skulle jag gissa på Lang.=) Snoka runt på antikvariaten för alla, eller ens hälften ofta, finns inte på biblioteken länge.

Vixxtoria sa...

Ja, jag vet, man får börja i tid om man ska få ihop sin sommarläsning. Det har jag lärt mig från tidigare somrar, om inte annat.

Jag har ju läst en hel del Trenter i tonåren (dock inte alla tror jag, sedan jag kollat upp den imponerande listan med Friberg-deckare), men ganska sparsamt med Lang. Det talar ju både för och emot oavsett vilken jag väljer.

Det finns ju å andra sidan många Lang också, så möjligen borde jag tänka mig att jag delar upp läsningen på två somrar, för det är rätt tråkigt att BARA läsa deckare av en och samma författare, och inget annat hela sommarn. Runt 10 böcker är rätt lagom.

Bokomaten sa...

Lang går dessutom mycket fortare att läsa än Trenter då de generellt inte är lika tjocka. Så iofs skulle du kunna öka antalet då, beroende på storlek på böckerna också. Håller helt med att man inte orkar läsa BARA deckare och av SAMMA författare en hel sommar. Men så har jag aldrig riktitg lyckats med samma bedrift som du, eller ens försökt. Självkännedom är bra ibland. Fast jag har ju inte sommarlov heller. Har du sommarlov förresten?

Vixxtoria sa...

Alltså, att läsa typ alla Sayers-deckarna ser jag inte riktigt som en bedrift, snarare ett sätt att göra något jag verkligen vill (såna där utmaningar som att läsa tre tjocka böcker eller alla böckerna på pockettoppen och sånt, det är däremot stressande). Jag har ju inte fått läst riktigt alla varken Sayers eller Sjöwall/Wahlöö heller, för de jag inte fick tag på blev inte lästa, pilutta dom.

Och nej, jag har inte sommarlov. Jag har semester. Det får vara nån ordning även om jag måste betala för mitt arbetsrum ;-)

Studenternas sommarlov är däremot fantastiskt. Utan det och jullovet skulle en massa människor aldrig få något gjort. Vi förbannar alla 1 september och 20 januari när studenterna kommer tillbaka och stör oss på jobbet, haha :-)

fullbokhylla sa...

Det där citatet borde man skicka till Skånetrafiken... ;-) Jag undrar förresten om jag alls läst någon Lang. Jag har ett vagt minne (guldfiskminne var det ja!) av att jag lånat en bok av en gammal korridorskompis.. finns det någon med namn på temat "maria nyckelpiga" typ, eller är jag helt ute och cyklar?

fullbokhylla sa...

Haha, nu har jag googlat lite och ser att jag mycket riktigt är ute och cyklar. Men jag har också kommit ihåg att det var Kung Liljekonvalje av dungen som jag lånade och läste. Minsann.

Ariel sa...

Ha ha! Det där citatet är ju beviset på att allt inte var bättre förr.
Skööönt med en gammal Lang-bok. Det kanske jag skulle pröva.

Bokomaten sa...

Vi kanske blir ett helt gäng som läser Lang nästa somar då.=) Sämre kan man ha det. Fast jag kommer aldrig hålla det. Problemet som jag ser det är inte att jag inte VILL utan att jag är för disträ. Jag hade gärna haft ett Seyers-maraton, men det finns ju så otrligt många böcker som pockar på uppmärksamhet så jag skulle bli tvungen att sluta blogga och skaffa skygglappar.