onsdag 22 december 2010

Tragedi på en lantkyrkogård av Maria Lang

Efter att ha temaläst ”Vitklädd med ljus i hår” till Lucia tänkte jag att det vore roligt om man lyckades få tag i Tragedi på en lantkyrkogård också, så här lagom till jul. Jag kollade runt på biblioteken utan resultat, men när jag sedan skulle sortera lite i bokhyllan där hemma upptäckte jag att jag faktiskt hade den själv. Skäms att säga det, men det hade jag faktiskt helt glömt bort själv.

Den här historien är faktiskt mer komplicerad och full av fler trådar och intriger än ”Vitklädd..”. Det är så länge sedan jag läste den att jag inte alls kom ihåg historien, inte ens när jag kom till sista sidan mindes jag hur det slutade. Tur för mig, för spännande är det! Det vimlar av änkor, unga män på glid, kyrkoherdar och hushållerskor som alla har motiv och skelett i garderoben. Det börjar med att ett mord sker mitt under julen, alldeles intill kyrkoherdens bostad. Det är den lokale specerihandlaren och taxichauffören som blivit mördad och lämnat efter sig en slående vacker änka som förvrider huvudet på både präst, polis och andra. Eftersom Puck och Eje är på besök hos kyrkoherden kommer även Christer Wijk dit och kopplas in på fallet.

Kopplingarna mellan de olika inblandade är flera och nystas efter hand upp på ett briljant vis. Vi snackar julstämning deluxe faktiskt. Det här är verkligen pusseldeckare a la Agatha Christie då de misstänka utgörs av en liten grupp människor som gång på gång samlas för förhör. Hela boken utspelar sig mellan jul och nyår och det är riktigt roligt att försöka pussla med alla alibin, motiv och pengar. Jag luskar inte hur det hänger ihop en endaste gång. Jag blir lika förvånad varje gång något nytt avslöjas men historien går ihop när de förklarar vad som ligger bakom. Sedan märks det att den är skriven på 50-talet med referenser och delvis även på språket, men det gör mig ingenting. Stämning i kubik är det verkligen.

Har ni någon bok ni plockar fram på julen? Något ni ska läsa nu i jul? Jag har just en Christie också som jag tänkte plocka fram nu. Det får bli nästa projekt, om jag hinner läsa något mer med allt och alla som ska hinnas med i övrigt.
Förresten, är det någon som sett filmatiseringen av den här boken? När mörkret faller, även den av Arne Mattsson. Jag kan inte minnas att jag sett den men är ruggit sugen nu om den skulle gå att få tag i.

9 kommentarer:

Martina sa...

Jag har sett filmen, den är bra. Men tyvärr har Mattsson helt plockat bort Puck och Einar och helt omotiverat slängt in en ny person i deras roll (tror hon ska vara en ung släkting eller vän till dem). Han har också ändrat delar av intrigen.

Bokomaten sa...

Att man ändrar på delar av intrigen kan jag förstå, men att byta ut/plocka bort Puck och einar förstår jag inte poängen med. handlingen kan nog behöva klippas lite dock för att passa filmmediet. jag undrar om jag inte har sett den här trots allt. Det är något vag som klingar i bakhuvudet, men jag kommer i vilket fall inte ihåg något annat än klipp i så fall. Vore verkligen kull att se men hittar det tyvärr ingenstans.

Jenny B sa...

Det känns bra att läsa om Maria Lang då och då - bra böcker skall inte glömmas!

Jag har inga gamla favoritböcker som jag återkommer till i jul, utan skall läsa ut de jag håller på med. Det närmaste tradition jag kan komma är att jag tänker läsa en ny (gammal) bok av Douglas Coupland, som får mig att må så bra, och nästa i serien om Thursday Next av Jasper Fforde.

Ha det bra i juldagarna!

Vixxtoria sa...

Haha Bokomaten, vilket sammanträffande. Jag efterlyste Maria Lang-böcker på bloggen igår! (Så jag ska inte läsa så himla mycket om vad du skrivit om den här just nu.)

Under julen ska jag försöka läsa ut en bok av Ursula LeGuin som har stått i min bokhylla sedan 1993 och aldrig blivit läst. Men det SKA jag ändra på nu. Jag SKA. Jag vill inte, men jag SKA!

Bokomaten sa...

men.. jag var ju inne på din blogg igår.. hur kunde jag missa det? Måste ju surfa in och ta en kik igen.;) Och uppenbarligen var jag för hastig med att önska god jul..;) Fast det kan man ju säga fler gånger.

Vixxtoria sa...

Jag hade två inlägg väldigt kort inpå varandra igår kväll. Det var nog det.

Bokomaten sa...

Ah, nu ser jag, och ger mig genast in i matchen. Hur kundej ag missa ändå? Jag har ju läst om Susan Cooper??

Ann-Sofie på OOOF bok sa...

God jul, Bokomaten! (Maria Lang-nostalgi känns btw lockande! Ex-maken har drivor av hennes böcker, jag kanske får be honom ta med några till "Efter-jul"-läsningen.

Bokomaten sa...

God OOofig jul till dig också!!! Hoppas du får mycket lästid i jul.=) Om jag vore du skulle jag behålla ex-makens böcker även efter julhelgen.;) Du kan ju joina om det blir en Maria Lang-sommar..