onsdag 8 december 2010

På spåret : 2 500 frågor till hemmakupén av Lena Lind Brynstedt

Det är inte så många TV-program jag och fästmannen tittar på eftersom vi inte har någon TV. På spåret är dock ett undantag som vi surfar in på Svt play och plockar fram. Jag som älskar frågesporter och verkligen gillar hela idén med På spåret blev jätteglad när jag såg den här boken och ännu gladare när jag fick erbjudande om ett recex från förlaget! Julen är räddad tänkte jag. Eftersom jag dessutom tycker om att resa så är det en av de roliga sakerna med programmet. ”Vart är vi på väg”-delen och att sedan få följdfrågor på resmålet i fråga.

Den delen är helt bortplockad i den här spelboken utan stället är det uppbyggt mer som Trivial Persuit eller gamla Geni. Längst ner till höger finns en ”slumpgenerator” där man klickar fram numret på en fråga och sedan svarar man genom att trycka på en annan knapp. Poängställningen sparas i den lilla apparaten och man kan antingen tävla mot sig själv eller mot andra. Jag och sambon har i ärlighetens namn varit lite hooked. Det passar perfekt att plocka fram den och köra 10 frågor eller spela i en 5-10 minuter medan man väntar på något exempelvis. En av frågorna vi fick hade dock apparaten faktiskt fel på. Vi var så säkra så vi var tvungna att slå upp saken och visst hade vi rätt. Men med 2500 frågor så lär ju någon av frågorna ha blivit fel, det ska man väl kanske räkna med. Lite störigt att det där ”felaktiga” svaret ligger kvar dock.

Det bästa med den här boken/spelet är dock att man kan spela helt själv. En sorts TP-patiens. Ett sällskapsspel för ensamma helt enkelt. Lite underhållning när man är hemma sjuk kanske? Kopplingen till På spåret är dock liten. Det är redaktionen som plockat fram alla frågorna men själva momenten från programmet finns ju inte där. Synd, det hade jag verkligen uppskattat. Med det sagt är det ändå en rolig spelbok. Kanske hade det varit bättre om den hade hetat något annat så att man inte gjorde kopplingen just till På spåret, för den kan jag i ärlighetens namn inte se. Kanske inte årets julklapp, men jag kommer ju nog ge bort den till i alla fall en person i jul och jag kommer ju själv att ha den framme hela december för de där minuterna mellan varje pepparkaksplåt då man behöver något att göra.:)
Uppdatering!
Angående frågan som var fel i boken. Efter att ha engagerat halva förlagsstaben kom vi fram till vilken fråga det var (1252) och de testade några böcker hos sig och de verkade stämma. Jag gick sonika till hyllan och knappade manuellt in frågan igen för att ta reda på vad svaret skulle bli och vet ni var? Den här gången STÄMDE DET!?? Det måste ha blivit något fel just den gången vi svarade på frågan förra gången och det är ju lätt pinsamt för mig att det nu faktiskt fungerar den här gången… men ALL CRED till förlaget som verkligen tog sig tid att ta reda på vad det var för fråga och se om det fann något de kunde göra åt saken. Inte alla som skulle ha engagerat sig så måste jag säga.

4 kommentarer:

fullbokhylla sa...

Jag ser att vi tyckte väldigt lika! Jag fick förresten tips om att det finns en annan, med mycket större koppling till programmet. Känguru förlag, utgiven 2008. Men det visste du kanske?

Bokomaten sa...

Nej, det hade jag faktiskt ingen aning om? Får söka lite och se vad edt är.:)

Bea sa...

Namnet får ju i alla fall På spåret freaks som mig att gå igång :) Det låter verkligen som en bok jag skulle vilja ha i julklapp!

Bokomaten.. sa...

Få inte upp förhoppningarna för mycket bara. Jag gillar också På Spåret och den är som sagt inte lik priogrammet alls. Men frågesport är ju också kul.