tisdag 21 december 2010

Julens alla kokböcker..

För ett par veckor sedan gjorde jag en inventering i kokbokshyllan för att plocka fram vad jag har i julväg och sätta igång med alla förberedelser. Även om vi inte har alla släktingar på besök hos oss i jul så är det ju ungefär ett ton godis som ska tillverkas och en del mat som ska förberedas som vi tar med oss i jul. Jag blev en smula chockad över den samling jag tydligen har. Inte visst jag att jag har så mycket kokböcker med julmat, som ju traditionellt är rätt köttig, det får man ju ändå säga. Jag tycker dock det är roligt att andra än vegetarianer på senare år att fått upp ögonen för lite nyheter på julbordet. Det måste inte bara vara skinka, korv, sill och bröd, liksom. Det kan vara rätt gott med lite alternativ på buffébordet också. Även för en carnivore kan det bli lite tungt med bara kött i dagarna tre.

Här har vi min lilla samling. Både julmat och godis. Nigella är ju lite av en favorit, men även Monikas jul. En God Jul som jag köpte i år, sista exemplaret i bokhandeln och nog slut på många ställen, är faktiskt en riktig höjdare också. Vegetarisk julmat, den röda saken där bak, är några fulkopierade recept då jag inte hittat själva boken någonstans. Har ni någon favorit när julen står för dörren?

4 kommentarer:

Cecilia sa...

Jag ligger i lä här alltså. Jag får helt enkelt ta och investera i lite fler kokböcker! :D

mariasbokliv sa...

men jag ser inte "vinterns goda ting" där? Bergenströms bok är en favorit så den borde du ju kolla på om du inte har den (eller har du bara glömt den när du fotade?)
Köpte Monikas jul på mässan iår men har inte provlagat något ännu...

Bokomaten.. sa...

Haha, ja, det har liksom blivit lite av en kostnadsfråga också.. Jo, jag har tittat i Vinterns goda ting några gånger och även lånat hem från biblan, men man kan ju inte äga alla.;) Har ör mig att det var fina bilder i men rätt mycket kött, förstås.;)

Vixxtoria sa...

Om det händelsevis blir för tungt med kött kan man äta fisk. Jag kan leva gott utan julskinkan (det är lite värre med prinskorvarna), men om det inte finns lutfisk och lax till jul så lider jag.

Håller annars med Mariasbokliv om Vinterns goda ting. Det finns ett ruggigt bra kalkonrecept där i som vi gjort några gånger (med couscous och valnötter i, bara en sån sak!). Ja, fast kalkon räknas väl som kött i och för sig. Men valnötter! Valnötter!