torsdag 16 december 2010

Grön jul –frusen sommar av Lena Brorsson Alminger

Äntligen kommer det en kokbok med tips på vegetarisk julmat igen. Det var 2001 senast och även då var det Lena Brorsson Alminger fast på Semic förlag. Den boken, Vegetarisk julmat, finns inte längre att få tag i annat än på antikvariat så det är ju verkligen välkommet med en ny! En hel del av recepten i den här boken tycker jag att jag känner igen från den förra, men det är möjligt att de bara är snarlika, jag har själv bara lånat den första på biblioteket. Det gör ändå inget, eftersom den första faktiskt inte går att få tag i.

Flera av recepten låter riktigt, riktigt mumsiga. Vad sägs om Kidneypaj med fikon och getost? Gjord på kidneybönor och inte njure då förstås… Mandelgratinerade svartrötter kommer det definitivt också stå på mitt julbord i år. En del är dock lite mer okonventionella, som julsmörgåstårta och sallad med banan, men vegetarisk julmat är väl redan från början rätt okonventionellt så varför inte testa loss, liksom.

Däremot hade jag nog låtit den här boken passera en redaktör innan jag hade gett ut den. Den är utgiven av miljöförbundet på deras förlag ”Bokskogen” och jag undrar om det är så att de inte är helt vana vid att redigera böcker? Illustrationerna är en härlig blandning av bilder på rätterna och på blommor som författaren (tror jag?) frusit in i is? Till bilderna och insprängt mellan recepten finns små visdomsord eller citat eller allmänna upprop som jag tror är författarens egna tankar, funderingar och dikter. Det finns ingen riktigt röd tråd mellan texterna och jag undrar lite grand vad syftet är? Det ger ett lite rörigt intryck tillsammans med bilderna på blommor i is, men det ger också boken en air av hemmasnickrat projekt. Lite konstigt dock när jag ser att Alminger faktiskt gett ut över 10 böcker tidigare.

Det är dock recepten som är huvudsaken och där har vi faktiskt flera pärlor här. Nog en bra bok till den som ska ha vegetarianer på besök i jul och vill ge dem något annan än kål och de gamla vanliga stekta quornfiléerna. Allt är inte sådant jag skulle sätta på julbordet, men väldigt mycket är! Och vi har ändå haft vegetariskt julbord i 25 år! Kul med nya idéer!

2 kommentarer:

LINA K - SKRIVER SKRÄCKROMAN! sa...

Verkar som en toppenbok det där! Mer vegetariskt till julbordet! =)

Bokomaten sa...

Ja, jag kan ju inte annat än hålla med.;)