tisdag 30 november 2010

Veggie! 100 inspirerande recept för alla årstider av Pippa Cuthbert & Lindsay Cameron Wilson

Ibland kan man hitta böcker och kokböcker på de mest oväntade ställen. Jag förväntade mig inte att jag skulle komma hem med en bok till min pasta när jag var inne på Coop en sväng för några veckor sedan. Den var på rea, såg ok ut och jag tänkte att jag alltid skulle kunna ge bort den om jag inte ville ha den själv, men det vill jag! Jag har till och med varit tillbaka för att se om de hade fler, men då var de slut. Tyvärr! Efter att ha läst på lite om författarna ser jag att Pippa är från Nya Zeeland och Lindsey från Canada men de träffades inne på Books for Cooks i London. Boken innehåller verkligen som titeln säger inspirerande recept från världens alla hör, vilket man kanske kan räkna ut med en så internationell författarduo. På engelska har den kommit både som inbunden och i paperback och de har även skrivit en del andra böcker. Kan dock inte hitta någon som helst referens till den svenska upplagan någonstans. En typisk sådan där bok man kan hitta på ica som ingår i en serie med 15 andra böcker på olika teman och som kostar ett par tior. Lite synd och lite konstigt för jag tycker faktiskt den här är jättebra. Enkla recept med mycket variation emellan dem. Aubergine- och blodapelsinsallad. Risoni med bondbönor. Pecorino och kvitten. Vegetarisk tagine från marocco. Pumparavioli med salvia- och pinjenötssmör. Sallad med myntaris och pistagemandlar.. osv, osv..

Dessutom det i vegetariska kokböcker nästan obligatoriska inslaget med ingredienser, förvaring, näringslära mm. Jag gillar verkligen. Trillar ni över den på ett ica eller coop någon gång så norpa den även om den ser lite tråkig ut.
Vill man ta en titt i den kan man titta på den engelska utgåvan på amazon.

Inga kommentarer: